Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDalseide, Anne
dc.date.accessioned2015-06-19T09:12:11Z
dc.date.available2015-06-19T09:12:11Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/285219
dc.descriptionGrunnskolelærer 1-7 PE369 Mai 2015nb_NO
dc.description.abstractKlasseledelse knyttes historisk sett til oppdragelse og til å holde disiplin, ro og orden i klasserommet. På tidlig 1900-tallet var det vanlig at lærerne brukte ulike former for avstraffelser, både fysiske og sosiale/verbale, for å holde disiplin i klasserommet. Fysisk avstraffelse ble først forbudt med skolelov av 1936. Etter hvert ble gjensidighet og dialog mellom lærer og elev det nye idealet. Det skapte imidlertid nye utfordringer fordi elevene ikke alltid hadde evne til selv å regulere sin egen læring, eller å motivere seg nok for skolearbeid. Bråk, uro og forstyrrelser ble et problem i norske klasserom, noe som ble registrert i flere PISA-undersøkelser på 2000-tallet. Løsningen på disse problemene har de siste årene vært en storstilt satsing på å utvikle læreres kompetanse i klasseledelse (Udir, 2013). På denne bakgrunnen har jeg valgt følgende problemstilling: Hva vektlegger erfarne lærere på mellomtrinnet i sin klasseledelse?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectklasseledelsenb_NO
dc.subjectmellomtrinnetnb_NO
dc.subjectlærerenb_NO
dc.subjectstøttande relasjonarnb_NO
dc.subjectlæringskulturnb_NO
dc.titleHva vektlegger erfarne lærere på mellomtrinnet i sin klasseledelse?nb_NO
dc.title.alternativeWhat do experienced teachers in upper primary school emphasize in their classroom management?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber26nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel