Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLauvstad, Kathrine Arntzen
dc.contributor.authorLia, Trine Hamran
dc.date.accessioned2022-01-25T10:23:32Z
dc.date.available2022-01-25T10:23:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2839164
dc.descriptionBachelor Friluftsliv Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 15.12.21en_US
dc.description.abstractFormålet med denne bacheloroppgaven er å finne ut av studenter sine holdninger til utstyrsforbruk, og hvordan disse holdningene blir påvirket av sosiale medier. Metoden vi har brukt er en kvalitativ metode, der vi har intervjuet 6 personer med en til en intervju. Gjennom studiet har vi lært om friluftslivsparadokset. Dette går ut på at jo mer vi bruker naturen, jo mer ødelegger vi den. Det handler om blant annet hva vi har på oss. Norge er den nasjonen som bruker mest penger på friluftslivsutstyr, og overforbruk av klær er den største miljøutfordringen vi ha. Siden vi selv har lært om dette gjennom studiet, ønsket vi å se andre studenters kunnskap og holdninger omkring friluftsutstyrets miljøpåvirkning. Vi tror at sosiale medier er med å påvirke hva vi kjøper og hvor mye vi kjøper. Dette stemmer overens med teori vi har funnet. Det leder oss videre til spørsmål om hvordan sosiale medier påvirker oss, og hvorfor. Resultatet viser at alle informantene er enige i at utstyrsforbruket er for høyt, men at de fortsatt velger å kjøpe utstyr ved behov. Når det først oppstår et behov så ønsker de å kjøpe brukt. Både på grunn av at det er mer bærekraftig, men også på grunn av at det er trendy og billigere. Behovene oppstår ved at utstyret ikke passer lenger, at det blir utslitt eller at man starter med en ny aktivitet. Behovet blir påvirket av det sosiale miljøet, både studentmiljøet og sosiale medier. Sosiale medier påvirker gjennom reklame og influensere, på den måten skaper informantene behov de ikke hadde fra før. Dermed er sosiale medier med på å øke utstyrsforbruket.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFriluftslivsutstyren_US
dc.subjectutstyren_US
dc.subjectutstyrsforbruken_US
dc.subjectfriluftslivinteresserte studenteren_US
dc.subjectholdningeren_US
dc.subjectsosiale medieren_US
dc.titleHvilke holdninger har friluftslivinteresserte studenter til utstyrsforbruk, og hvordan blir disse holdninger påvirket av sosiale medier?en_US
dc.title.alternativeWhat attitude does students participating in recreational outdoor activities have towards outdoor gear consumption, and how are these affected by social media?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber42en_US
dc.description.localcodeID3-302en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal