Hvilke holdninger har friluftslivinteresserte studenter til utstyrsforbruk, og hvordan blir disse holdninger påvirket av sosiale medier?
Abstract
Formålet med denne bacheloroppgaven er å finne ut av studenter sine holdninger til utstyrsforbruk, og hvordan disse holdningene blir påvirket av sosiale medier. Metoden vi har brukt er en kvalitativ metode, der vi har intervjuet 6 personer med en til en intervju. Gjennom studiet har vi lært om friluftslivsparadokset. Dette går ut på at jo mer vi bruker naturen, jo mer ødelegger vi den. Det handler om blant annet hva vi har på oss. Norge er den nasjonen som bruker mest penger på friluftslivsutstyr, og overforbruk av klær er den største miljøutfordringen vi ha. Siden vi selv har lært om dette gjennom studiet, ønsket vi å se andre studenters kunnskap og holdninger omkring friluftsutstyrets miljøpåvirkning. Vi tror at sosiale medier er med å påvirke hva vi kjøper og hvor mye vi kjøper. Dette stemmer overens med teori vi har funnet. Det leder oss videre til spørsmål om hvordan sosiale medier påvirker oss, og hvorfor. Resultatet viser at alle informantene er enige i at utstyrsforbruket er for høyt, men at de fortsatt velger å kjøpe utstyr ved behov. Når det først oppstår et behov så ønsker de å kjøpe brukt. Både på grunn av at det er mer bærekraftig, men også på grunn av at det er trendy og billigere. Behovene oppstår ved at utstyret ikke passer lenger, at det blir utslitt eller at man starter med en ny aktivitet. Behovet blir påvirket av det sosiale miljøet, både studentmiljøet og sosiale medier. Sosiale medier påvirker gjennom reklame og influensere, på den måten skaper informantene behov de ikke hadde fra før. Dermed er sosiale medier med på å øke utstyrsforbruket.
Description
Bachelor Friluftsliv
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
15.12.21