Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKubberød, Einar
dc.contributor.authorAndersen, Vegard Rolland
dc.date.accessioned2022-01-25T09:29:31Z
dc.date.available2022-01-25T09:29:31Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2839128
dc.descriptionID3-322 Bacheloroppgave i friluftsliv Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett/Institutt for idrett, kosthold og naturfag/Idrett og kroppsøving/Friluftsliv 15.12.2021en_US
dc.description.abstractFormålet med dette studiet har vært å bidra til ny kunnskap om erfaringslæring fra nestenulykker innenfor uteklatring. Dette forsket vi på gjennom vår problemstilling, som var som følgende; Lærer uteklatrere med variert erfaring av opplevelser med nestenulykker? Eksisterende forskning antyder at mennesker påvirkes av nestenulykker og i ettertid blir sittende å tenke på hva som kunne gått galt. Likevel tyder også annen forskning på at man i flere sammenhenger ikke lærer av erfaringer med nestenulykker, fordi positive tanker etter slike hendelser får en til å tro at en mestret en situasjon man egentlig ikke mestrer. Dette har vært utgangspunktet for en kvalitativ dybdestudie blant uteklatrere med variert erfaring. Gjennom semi-strukturerte intervjuer gikk vi i dybden på disse klatrernes opplevelser og refleksjoner rundt nestenulykker. Studiet vårt tyder på at en ikke alltid lærer av erfaringer med nestenulykker, og at en i visse tilfeller kan komme ut av de dårligere forberedt enn før. Noe som stemmer overens med eksisterende teori rundt tema. Likevel viste våre funn også det at nestenulykker kan bidra til gode læringsmuligheter under rette omstendigheter. Mer spesifikt så vi igjennom studiet vårt en tydelig sammenheng mellom refleksjon rundt erfaringer med nestenulykker og endring i atferd. Med andre ord refleksjon, hvor en tenker på mulige negative utfall som kunne ha skjedd, eller hva en kunne ha gjort annerledes. Atferdsendringene, som viste seg som resultat av dette, omfattet da for det meste endringer rundt sikkerhetsrutiner, klatrernes bevissthet og bruk av utstyr. I flere tilfeller kom klatrere ut av situasjonene med ny kunnskap, som de kunne benytte seg av i fremtiden for å klatre på tryggere vis.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectNestenulykkeen_US
dc.subjectKlatringen_US
dc.subjectRisikoatferden_US
dc.subjectRefleksjonen_US
dc.subjectErfaringsbasert læringen_US
dc.titleLærer uteklatrere med variert erfaring av opplevelser med nestenulykker?en_US
dc.title.alternativeDo outdoor climbers with varied experience learn from near-accidents?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber49en_US
dc.description.localcodeID3-302en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal