Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBøresen, Lovinda
dc.date.accessioned2021-12-20T09:00:45Z
dc.date.available2021-12-20T09:00:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2835044
dc.descriptionMaster i kreative fag og læreprosesser, Fagprofil: Kunst og håndverk, campus Storden_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er utarbeidet ved studiet Kreative fag og læreprosesser ved Høgskulen på Vestlandet campus Stord. Det har blitt gjennomført en kasustudie i en videregående skole. Hovedfokus er elevers møter med materialer og skapende arbeid, sett i lys av hvordan det i dagens fornyede skole legger til rette for våre estetiske møter. Følgende problemstilling er blitt utarbeidet: Hvordan setter fire Vg1 ungdommer ord på sine møter med materialer og skapende prosesser? Bakgrunnen for studien er en personlig og faglig nysgjerrighet for Ungdoms meningsskaping når det arbeider meningsskaping når de arbeider skapende. Estetiske læreprosesser settes i sammenheng med ny forskning, om unges utvikling av helhetlige kompetanse. Resultatene for denne studien viser at det skapende prosessene gir mulighet for utvikling av språk på flerstemt vis. Det å være nær og få tilgang til materialer utvider deltagernes måter å sette ord på handlinger, tanker, følelser, og visjoner for fremtiden. Gjennom å få kjennskap til håndverksteknikkker, og tilgang til verksteder mange timer i uken får deltagerne utviklet sine ferdigheter på mangfoldig sett. Felleskapene elevene tilhører er utviklende. Her er det trygt å prøve og feile. Det utvikles en tro på fagområdene og det ses sammenhenger mellom flere fag og kunnskapsområder. Kollektivet eleven tilhører, og deres individuelle ferdighetsvekst settes i perspektiv. Håpet er at det i større grad legges til rette for møter og aktive handlinger gjennom estetiske erfaringer. Disse erfaringsmøtene med materialer og det skapende gir oss en retning for utvikling av ny kompetanse. Denne typen kompetanse argumenteres det for vil bli verdifull og attraktiv. Dette settes i sammenheng med kvaliteter ønsket hos fremtidens yrkesutøvere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Jeg prøver og øver frem løsninger. Det er som om det å løse hindringer gir meg noe positivt!»: Hvordan setter Vg1 elever ord på sine møter med materialer og skapende prosesser?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMACREL-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal