Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDalen, Bård Moldekleiv
dc.date.accessioned2021-10-29T08:22:59Z
dc.date.available2021-10-29T08:22:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826460
dc.descriptionMaster i idrettsvitenskap FLKI/Idrett, kosthold og naturfag/idrettsvitenskap 2021en_US
dc.description.abstractTidlig utvikling av mentale ferdigheter viser seg å være gunstig for både prestasjon og helse. Eksisterende studier retter forskningen mot effekten av utvikling av enkelte mentale ferdigheter, eller anbefalinger for hvordan det skal legges til rette for mental trening og utvikling av mentale ferdigheter. Ingen studier har per dags dato, undersøkt unge toppidrettsutøveres egne beskrivelser av mentale ferdigheter for skole- og idrettsprestasjon. På bakgrunn av høy prestasjon på to ulike arenaer, var studiens formål å undersøke utøvernes beskrivelse av egne mentale ferdigheter for skole- og idrettsprestasjon. Utøvernes familie og oppvekstmiljø ble også undersøkt, for å finne ut hvilke forutsetninger dette har hatt for utøvernes skole- og idrettsprestasjoner. Semistrukturerte intervjuer med fem unge toppidrettsutøvere i alderen 17 til 18 år, ble gjennomført for å besvare problemstillingene. Transkripsjoner av utøvernes utsagn ble analysert ved bruk av tematisk analyse, og kodet i programmet NVIVO. Resultatene indikerte at utøverne mestret flere mentale ferdigheter for skole- og idrettsprestasjon. Utøverne fortalte at mentale ferdigheter har vært overførbare mellom deres skole- og idrettsprestasjon. Samtidig var det individuelle forskjeller i hvilke mentale ferdigheter som ble mestret. Motivasjon virket å være den mentale ferdigheten for skole- og idrettsprestasjon som utøverne samlet, mestret i størst grad. Utøvernes høye motivasjon for skole- og idrettsprestasjon virket å være gjensidig, men basert på ulikt motivasjonsgrunnlag. For skoleprestasjon sto ytre motivasjon sterkest og utøverne baserte seg ofte på resultatmål. For idrettsprestasjon var indre motivasjon sentralt for utøvernes motivasjon. Utvikling av egne idrettslige ferdigheter var viktigere for utøverne, enn å oppnå resultatmål. Det tydet også på at foreldre og oppvekstmiljø hadde spilt en rolle, spesielt for utøvernes forutsetninger for idrettsprestasjoner. Foreldrene var støttende, behjelpelig med veiledning og treningsplanlegging. Foreldrene hadde interesse og kunnskap om utøvernes idrett, fordi foreldrene hadde samme idrettsbakgrunn som utøverneen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleUnge toppidrettsutøvere med over fem i snittkarakter på videregående skole. Utøvernes beskrivelse av egne mentale ferdigheter for skole- og idrettsprestasjon: Familie og oppvekstmiljø: forutsetninger for utøvernes skole- og idrettsprestasjon?en_US
dc.title.alternativeYoung elite athletes with a high average grade in high school. The athletes’ description of their own mental skills for school- and sports performance: Family and environment growing up: Prerequisites for the athletes’ school- and sports performance?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMIDR506en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal