Show simple item record

dc.contributor.authorGranli, Carina Marlen
dc.date.accessioned2021-10-29T08:21:12Z
dc.date.available2021-10-29T08:21:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2826459
dc.descriptionMaster i idrettsvitenskap Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthold og naturfag 2021en_US
dc.description.abstractVurdering i skolen kan sies å ha mange formål. Et av disse handler om at elevene selv skal skjønne hva de skal lære, og bidra til læringsarbeid for hverandre, slik at de sammen kan hjelpe hverandre i læringsprosessen. I tillegg er et av formålene med vurdering å fremme læring (Opplæringsloven, 2020). Kroppsøving er et læringsfag på lik linje med andre fag i skolen, og er et gjennomgående fag i det 13-årige skoleløpet. Faget skal inspirere til en livslags bevegelsesglede og gi elevene mulighet til å utvikle eget selvbilde. Dette er store ambisjoner, og det er nettopp derfor vurdering i faget kan ha en stor påvirkningskraft for elevenes motivasjon til bevegelse videre i livet og deres selvbilde. Hva som skal ligge i vurderingsgrunnlaget og hvorfor er omdiskutert i kroppsøving. Lærere starter arbeidslivet med ulike personlige preferanser, ulik utdanning, erfaringer, meninger og holdninger. Derfor vil lærerens forståelse av vurdering i faget i stor grad påvirke hvordan elevene blir vurdert. Dette medvirket til følgende problemstilling: Hvordan oppfatter kroppsøvingslærere vurdering i kroppsøving? For å besvare problemstilling ble det anvendt en fenomenografisk forskningsmetode og gjennomført kvalitative intervju. Denne tilnærmingen ønsker å undersøke, identifisere og analysere menneskers kvalitative forståelser og oppfattelser av ulike fenomen i verden. Studiens utvalg besto av 12 kroppsøvingslærere med variert alder og erfaring, fra ulike skoler i fylkene Vestland, Møre og Romsdal, Viken og Rogaland. I analysen ble lærernes oppfattelser kategorisert og strukturert i et utfallsrom av oppfattelser, som synliggjør sammenhenger, variasjon og dybde mellom oppfattelsene. Funna viste at lærerne oppfatter vurdering i kroppsøving som skjønnsbasert, karakterorientert, paradoksalt, nedprioritert, motiverende og komplekst. Variasjonen i utfallsrommet kan ha et pedagogisk potensial for kunnskapsutvikling. Variasjonen viser i tillegg at oppfattelsene ikke kan reduseres til en enkelt oppfattelse, men må forstås ved å se på utfallsrommet som en helhet. Studiens utfallsrom viser likevel et bredt spekter av oppfattelser, som tyder på et behov for videre undersøkelser av fenomenet, slik at forståelsen av vurdering i kroppsøving kan bli mer konsis og entydig for lærere.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectvurderingen_US
dc.subjectlærereen_US
dc.subjectoppfattelseen_US
dc.subjectfenomenografien_US
dc.titleKroppsøvingslæreres oppfattelser av vurdering i kroppsøvingen_US
dc.title.alternativePhysical education teachers’ conceptions of assessment in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMIDR506en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal