Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEvensen, Chatrine
dc.date.accessioned2021-10-21T12:45:34Z
dc.date.available2021-10-21T12:45:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2824536
dc.descriptionMasped3-303 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Campus Sogndal 14. mai 2021en_US
dc.description.abstractDenne artikkelen setter søkelys på språkmiljø, og voksne som språkmodeller for hørselshemmede i barnehagen. Alle barn i barnehagen skal tilbys et språkmiljø der de kan lære, og kommunisere med andre. Ifølge Rammeplan for barnehagen (2017) har personalet ansvar for å danne et godt språkmiljø. Personalet skal være bevisst sine roller som språklige forbilder, og være lydhøre i kommunikasjon med alle barn (Kunnskapsdepartementet). Forskning viser at mange barn med hørselshemming strever konstant med å forstå de voksne, og å henge med på hva som blir sagt når praten flyter fritt blant jevnaldrende (Kermit, 2018). I dag går barn med hørselshemming i førskolealder i ordinære barnehager sammen med normalt hørende barn. Barn med hørselstap kan ha behov for ulike språk- og kommunikasjonsmetoder, som tegn-til-tale og tegnspråk. Rammeplan for barnehagen sier: «Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonsuttrykk og språk, herunder tegnspråk.» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 23). Med utgangspunkt i dette ønsker jeg å finne svar på følgende problemstilling: Hvilket språkmiljø tilbyr vi barn med hørselshemming ved bruk av tegn-til-tale i barnehagen? I artikkelen presenteres data fra en kvalitativ undersøkelse med tre videopptak av tre forskjellige informanter, og intervju. Informantene er ansatt i en barnehage med hørselshemmede barn. Videoopptaket viser de ansatte som kommuniserer med tegn-til-tale i samlingsstunden. Sentralt i undersøkelsen er de voksne som språkmodeller. Barnegruppen i samlingsstunden består av både normalthørende og hørselshemmede barn. Resultatene viser at voksne kommuniserer med tegn-til-tale gjennom hele samlingsstunden. Voksne språkmodeller «glemmer» å bruke tegn når samtalen går fort, og barnegruppen benytter ikke tegntil- tale selv. Lyd og tale dominerer språkmiljøet. Personalet opplever det som krevende å være gode språkmodeller, fordi de merker at hørselshemmede faller ut av språkfellesskapet når de er sammen med hørende. Personalet ønsker mer kunnskap om hørselshemmede, og om hvordan tilrettelegge for et godt språkmiljø der hørende og hørselshemmede barn er sammen som gruppe.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectSpråkmiljøen_US
dc.subjecthørselshemmingen_US
dc.subjecttegn-til-taleen_US
dc.subjectbarnen_US
dc.subjectbarnehagenen_US
dc.titleHvilket språkmiljø tilbyr vi barn med hørselshemming ved bruk av tegn-til-tale i barnehagen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber40en_US
dc.description.localcodeMASPED3-303en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal