dc.contributor.author | Stamnesfet, Mona Espelid | |
dc.date.accessioned | 2021-10-21T10:44:32Z | |
dc.date.available | 2021-10-21T10:44:32Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2824466 | |
dc.description | MASPED3-303 Master i spesialpedagogikk
Fakultetet for lærerutdanning, kunst og idrett, Institutt for
pedagogikk, religion og samfunnsfag - Sogndal
Innleveringsdato: 14.05.2021 | en_US |
dc.description.abstract | De siste årene er det kommet flere studier som viser svært gode resultat ved bruk av white noise (auditiv støy i øretelefoner) i laboratorier og i begrensede, kontrollerte eksperimenter i skolen med standardiserte oppgaver. Likevel har ikke white noise blitt prøvd ut som et uavhengig hjelpemiddel for elever med ADHD/oppmerksomhetsvansker, kontrollert av lærer/elev i ordinær klasseromsundervisning. Denne pilotstudien tar for seg problemstillingen «i hvilken grad kan bruk av white noise forbedre skoleprestasjonen til barn med ADHD og/eller oppmerksomhetsvansker?». Pilotstudien er en kvalitativ studie hvor sekundærobservasjon ved bruk av loggbok har vært datainnsamlingsmetode i tillegg til skriftlig sluttnotat fra og samtale med lærer. Rekrutering foregikk via e-post og telefon til barne- og ungdomsskoler i 28 kommuner i sør- og vest Norge, samt Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT), Statped vest, ADHD Norge og innlegg på Facebook. White noise som hjelpemiddel (i appen Smartnoise) har vist effekt på deltakerne i denne studien, og underbygger at white noise kan bidra til å bedre konsentrasjonsevnen og derigjennom gi barn med ADHD/oppmerksomhetsvansker bedre utnyttelse av egne kognitive ressurser i selvstendig skolearbeid. Likevel er det viktig å ikke glemme andre tiltak. Denne gruppen elever vil samtidig ha behov for tiltak som struktur, pauser, etc. White noise bør være en del av en større «tiltakspakke» for barn med ADHD/oppmerksomhetsvansker i skolen. Ved å bidra til at barn med ADHD/oppmerksomhetsvansker i større grad får utnytte sine kognitive ressurser i skolearbeidet, kan dette bidra til at flere av dem fullfører sin skolegang. Det vil trolig også føre til at de fullfører på et høyere nivå enn laveste karakter, slik forskning i dag viser er vanlig. Etter endt intervensjon ønsker lærer å fortsette bruk av hjelpemiddelet Smartnoise, og PPT har også vist interesse for hjelpemiddelet etter å ha hørt om det fra skolen. Samtidig utrykkes det behov for en tilvenningsperiode for elever i denne aldersgruppen. Dette er viktig informasjonen for evt. senere intervensjoner av denne typen. Intervensjonstiden i denne pilotstudien var opprinnelig på 6 uker. På bakgrunn av covid-19 situasjonen ble intervensjonen kortet til 2 uker intervensjon pr. elev. Både antall informanter og intervensjonsperiode er for kort til å reelt vurdere validiteten og reliabiliteten. Ut fra de indikasjoner som fremkommer av resultatene vil en likevel kunne forvente at reliabilitet og validitet er god dersom undersøkelsesmetoden blir gjennomført systematisk i større omfang med full intervensjonstid. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | White noise | en_US |
dc.subject | hjelpemiddel | en_US |
dc.subject | klasserommet | en_US |
dc.subject | skoleprestasjoner | en_US |
dc.subject | ADHD | en_US |
dc.subject | oppmerksomhetsvansker | en_US |
dc.subject | barn | en_US |
dc.title | White noise som hjelpemiddel i klasserommet for å bedre skoleprestasjoner hos barn med ADHD/oppmerksomhetsvansker - En pilotstudie | en_US |
dc.title.alternative | White noise as a classroom aid to improve school performance in children with ADHD/ attention difficulties - A pilot study | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 50 | en_US |
dc.description.localcode | MASPED3-303 | en_US |