Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTorsvik, Karen
dc.date.accessioned2021-10-19T10:44:38Z
dc.date.available2021-10-19T10:44:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2823852
dc.descriptionMASPED 2018-2021 Høgskulen på Vestlandet, avdeling Sogndal/ Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag/ Masteroppgave i spesialpedagogikk 14 mai 2021en_US
dc.description.abstractProblemstilling: Ønske med dette forskningsprosjektet er å bidra med kunnskap om følelsesfokusert samspill i barnehagefeltet, der personalets viktige rolle blir synliggjort. Når et barnehagepersonale blir styrket gjennom kunnskapstilførsel i aksjonslæring, og slik får en forståelse og en tilnærming som gir økt tro på egne muligheter for å lykkes. Økt mestringstro førte til at personalet tok kompetansen inn i foreldresamarbeid og veileder foreldre. Følgende problemstilling ble utarbeidet: Hvordan kan barnehagen skape følelsesfokusert samspill mellom voksne og barn gjennom refleksjon- og bevisstgjøringsprosesser i aksjonslæring, og hvordan kan jeg som spesialpedagog fasilitere disse prosesser? Bakgrunn og formål: Mine og personalets erfaringer med følelsesfokusert samspill blir i denne studien brukt for å belyse viktigheten av at barnehagepersonalet har kunnskap om følelser og følelsesfokusert samspill. Videre blir betydningen av systemisk endringsarbeid via aksjonslæring poengtert for at barnehagen skal være en lærende organisasjon. Metode: Jeg har gjennomført aksjonslæring. Barnehagepersonalet har ulik stilling, utdannelse, ansiennitets, alder, etnisitet og erfaring. I denne undersøkelsen er feltdagbok og observasjoner anvendt, samt tekst fra samtaler, møter og intervju. Intervju ble gjennomført for å få frem effekten av AL. Det var et semistrukturert fokusgruppeintervju der personalet vurderte prosessen og de erfaringene vi hadde gjort. Stegvis- deduktiv induksjon er brukt som kvalitativ analysemetode, og NVivo er brukt som databehandlingsprogram. Resultater og konklusjon: Resultatet i denne studien har blitt kategorisert med 3 overordnende temaer. For det første handler det om å se hva et personale «står i», for det andre å introdusere følelsesfokusert samspill som tema, og for det tredje å legge merke til deres utvikling og læring etter hvert som denne tilnærmingen implementeres. Studien fant støtte for at refleksjon- og bevisstgjøringsprosesser i aksjonslæring kan stimulere til endring og følelsesfokusert samspill, og at dette fører til at barnehagepersonalet ble forvandlet til følelsesbevisste voksne som gikk fra utside til innsidefokus. I denne studien ble det tydelig at for å få til en kvalitativ endring for barns beste, så må man begynne med de voksne. Studien finner videre støtte for at personalet har fått økt tiltro til egne ferdigheter og mestringsmuligheter. Studien presenterer opplevelser fra fire forskjellige yrkestitler i en barnehage og resultatene sees i lys av aktuell teori og forskning. Nøkkelord: Følelser, følelsesfokusert samspill, emosjonell utvikling, validering, relasjonsbygging, temperamentsforståelse og sosial kompetanse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFølelseren_US
dc.subjectfølelsesfokusert samspillen_US
dc.subjectemosjonell utviklingen_US
dc.subjectvalideringen_US
dc.subjectrelasjonsbyggingen_US
dc.subjecttemperamentsforståelseen_US
dc.subjectsosial kompetanseen_US
dc.titleAksjonslæringsprosjekt i barnehage: Fra utside til innside fokus med følelsesfokusert samspillen_US
dc.title.alternativeAction learning project in kindergarten: From the outside to the inside focus with emotion-focused skills training (EFST)en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber93en_US
dc.description.localcodeMASPED3-303en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal