Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNilsen, Vilde Solheim
dc.date.accessioned2021-10-19T08:06:27Z
dc.date.available2021-10-19T08:06:27Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2823796
dc.descriptionMaster i spesialpedagogikk Avdeling Sogndal/ Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 28. mai 2021en_US
dc.description.abstractUndersøkelsen er en kvalitativ studie av hvordan barnehagelærerne legger til rette for de yngste barna sin første tid i barnehagen. Metodisk har jeg gjennomført fem intervjuer, hvor barnehagelærers synsvinkel er representert med bakgrunn i følgende problemstilling: Hvordan legger barnehagelærere til rette for at de yngste barna skal kunne skape en trygg tilknytning den første tiden i barnehagen? Jeg nærmet meg tematikken med å forsøke å forstå barnehagelærerne sin forståelse av de yngste barnehagestarterne, og har undersøkt hvordan de legger til rette for at de yngste barna skal kunne skape en trygg tilknytning den første tiden i barnehagen. Oppgaven tar utgangspunkt i teorier om tilknytning, følelser og Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell. I teoriene kommer det frem hvordan voksne i arbeid med barn, kan legge til rette for at de yngste barna kan skape en trygg tilknytning den første tiden i barnehagen, samt hvilke konsekvenser det kan ha om barnehagen ikke legger til rette for det. Studiens deltakere er strategisk valgt, med bakgrunn i at de har spesiell kunnskap om forskningsfeltet og derfor kunne bidra med viktig informasjon til oppgaven. Problemstillingen ga føringer til at valget av design falt på et semistrukturert intervjudesign, et forskningsdesign som retter fokus mot å få fyldige beskrivelser og informasjon om hvordan barnehagelærerne legger til rette for de yngste barna skal kunne skape en trygg tilknytning den første tiden i barnehagen. Barnehagelærerne opplevdes som samstemte i sine oppfatninger rundt hvordan de legger til rette for de yngste barna og hvilke muligheter det gir for å skape en trygg tilknytning. Funnene er analysert gjennom en hermeneutisk tilnærming og analysemodellen SDI--‐ stegvis--‐deduktiv induktiv metode. Den hermeneutiske sirkel har vært en del av oppgaven fra start til slutt. Den har gitt meg en ny forståelse av hvordan barnehagelærerne legger til rette for at de yngste barna skal kunne skape en trygg tilknytning. Studiens funn indikerer at barnehagelærerne setter trygghet foran alt når ettåringene starter i barnehagen. Alle barnehagelærerne i studien ga uttrykk for at en trygg tilknytning for de yngste barna den første tiden i barnehagen er viktig og avgjørende for blant annet trivsel og utvikling. Studien gir indikasjoner på at det er faktorer som fungerer som grunnlag for arbeidet med en trygg tilknytning. Trygghet, omsorg, sensitive voksne, endringsvilje, hjelp til å sette ord på og regulere følelser fremstår som sentralt. Studiens funn indikerer blant annet, at barnehagelærerne mener at de yngste barna trenger at det settes av god tid og at det legges til rette for gode rutiner slik at barna kan oppleve trygghet den første tiden i barnehagen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBarnehageen_US
dc.subjectsmåbarnen_US
dc.subjecttilvenningen_US
dc.subjectbarnehagestartereen_US
dc.subjecttilknytningen_US
dc.subjecttrygg tilknytningen_US
dc.titleDen første tiden i barnehagen for de yngste barnaen_US
dc.title.alternativeThe first time in kindergarten for the youngest childrenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber76en_US
dc.description.localcodeMASPED3-303en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal