Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStokkereit, Maren Larsen
dc.date.accessioned2021-10-15T09:10:11Z
dc.date.available2021-10-15T09:10:11Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2823240
dc.descriptionIKT i læring. Fakultetet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractEn av skolens viktigste oppgaver er a gi elevene gode forutsetninger for a mestre dagens og fremtidens samfunn. Dette fastslas ogsa i Opplaringsloven §1 (Opplaringsloven, 1999). En sentral del av bade dagens og fremtidens samfunn er bruk av digitale enheter, bade i arbeidslivet og i hverdagslivet. Forskning viser at 97% barn og unge mellom 9 og 18 ar har tilgang til en digital enhet (Medietilsynet, 2020, s. 14). Bruken av digitale enheter og sosiale medier gir barn og unge mange muligheter, men det innebarer ogsa en risiko – en risiko for a bli mobbet digitalt. Digital mobbing er et utbredt og komplekst fenomen, og en bor soke etter forebyggende tiltak for a minimere digital mobbing. Basert pa tidligere forskning, bor forebyggingen starte allerede i grunnskolen. Denne oppgaven har som formal a undersoke hvordan larere pa mellomtrinnet jobber for a forebygge digital mobbing med fokus pa klasseledelse og relasjonsarbeid. I den forbindelse ble det ble gjennomfort kvalitative forskningsintervjuer med fem larere pa mellomtrinnet. Hensikten var a trekke paralleller mellom larerens forstaelse av begrepet digital mobbing og hvordan det jobbes forebyggende gjennom deres valg av klasseledelse og relasjonsarbeid. Larernes relasjonsarbeid og refleksjon rundt egen klasseledelse ble trukket frem under intervjuene. Samtlige larere ansa relasjonen mellom lareren og eleven som verdifull i det forebyggende arbeidet, og her ble kommunikasjon og interesse for elevenes hverdagsliv trukket frem som sentrale faktorer. Samtidig ble det tydelig at selv om larerne vektlegger og anerkjenner viktigheten av en relasjonell klasseledelse og dannelse av gode relasjoner, vil deres forstaelse av begrepet digital mobbing og deres kompetanse omkring det, vare avgjorende for valgene en tar i undervisningen og dermed pavirke det forebyggende arbeidet. Det var tydelig at larerne hadde ulik forstaelse og kompetanse om digital mobbing, og det pavirket hvordan de valgte a undervise om fenomenet. Samtidig ble det ogsa klart at skolen som institusjon hadde svart ulike rammet og oppfordring til undervisning om digital mobbing. Med ulik forstaelse og ulike rammer er det tydelig at det forebyggende arbeidet i skolen varierer. Det tydeliggjor behovet og viktigheten av a ha felles holdepunkter og en felles referanseramme for hva digital mobbing er og hvordan en systematisk kan forebygge dette i undervisningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan forebygge digital mobbing i skolen?en_US
dc.title.alternativePreventing Cyberbullying in Schoolsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal