LOS- programmet: videreutdanningsstudium i ledelse, organisasjon og strategi: utvikling av reflekterte praksisaktører som faglig og pedagogisk utfordring
Abstract
Tema for paperet LOS- programmet, et videreutdanningsstudium i ledelse, organisasjon og strategi tilrettelagt for yrkesaktive studenter. Paperet drøfter faglige og pedagogiske utfordringer med sikte å utvikle reflekterte praksisaktører med referanse til karakteristika ved teoretisk og praktisk organisasjons- og ledelseskunnskap, samt overflate- og dybdelæring som læringsteoretisk referanseramme. Det argumenteres for at utvikling av reflekterte praksisaktører fordrer dybdelæring, som igjen fordrer gjenkjennelse i form av praktisk organisasjons- og ledelseskunnskap som tilført teoretisk kunnskap kan relateres til. Avslutningsvis stilles det spørsmål ved om praksiskunnskap ikke i større grad bør inngå - eller bli stilt krav om - i organisasjons- og ledelsesstudier, gitt at målsettingen er et læringsutbytte som har karakter av dybdelæring.