dc.description.abstract | I Zambia får ikke mennesker med betraktelige funksjonsnedsettelser lov til å gå på vanlige skoler med andre barn. Noen av dem får muligheten til å gå på spesial skoler hvor undervisningen skal være mer tilpasset deres nivå og læringsbehov. Da med tanke på at de skal klare å skaffe seg nok ressurser for å overleve, og i forhold til å beherske og følge sosiale settinger i den grad at de blir sosialt akseptert i samfunnet. Jeg ønsket å finne ut hvordan skolen forbereder utviklingshemmede elever til å klare seg i det Zambiske samfunnet, og i den forbindelse intervjuet jeg 3 Zambiske lærere og fikk deres synspunkter på dette. Skolene er mest opptatt av at barn med utviklingshemming skal lære seg ADL- ferdigheter, når de mener at mestring av disse type ferdigheter bidrar til overlevelse, selvstendighet og sosial aksept. Det er imidlertid ett problem at Zambiske spesialskoler sliter med ressursmangel, og dette påvirker deres muligheter til å lære elevene det de trenger av kunnskap og ferdigheter. Det er uklart om skolen har noen spesiell innvirkning i det hele tatt, i forhold til hvordan deres elever klarer seg i samfunnet senere. Kanskje bidrar skolen med at noen utviklingshemmede får ett godt liv og klarer seg bra i samfunnet, men det virker som de hjelper langt fra alle elevene sine. | nb_NO |