Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørensen, Magnus Hovli
dc.date.accessioned2021-09-24T07:25:36Z
dc.date.available2021-09-24T07:25:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2781287
dc.descriptionMaster i læring og undervisning, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractMatematikk-kunnskapene til norske elever har fått mye oppmerksomhet de siste årene på grunn av resultatene i TIMSS og PISA. Flere studier viser til at omvendt undervisning gir økt læringsutbytte i matematikk. I denne studien ble et kvasiekspriment (n = 269) gjennomført for å sammenligne lærings-utbytte av omvendt undervisning (n = 117) og tradisjonell undervisning (n = 152) over åtte uker. Ele-vene ble testet i to delemner i matematikk på niende trinn. Elevenes matematikkunnskap ble målt ved et pre-posttest-design i to omganger der elevens post-pre differanse (endring) er brukt som det pri-mære målet på læringsutbyttet. Elevene ble videre klassifisert som høyt, middels og lavt-presterende etter standpunktkarakteren (henholdsvis 5 og 6; 3 og 4 og 1 og 2). En direkte tolkning av resultatene taler for større læringsutbytte til tradisjonell undervisning. Et nærmere blikk på dataene viser at ele-vene som fulgte tradisjonell undervisning (særlig middels- og høyt-presterende elever) startet på et lavt nivå og har hatt et stort rom til forbedring. I løpet av undervisningsperioden har disse elevene forbedret seg mer, men bare opp mot nivået til de elevene som fulgte omvendt undervisning. For begge undervisningsoppleggene var det størst forbedringer for de høyt-presterende elevene og minst for de lavt-presterende. Resultatene tyder ikke på at det er en påviselig forskjell i utbyttet av de to undervisningsoppleggene for studiens elevgruppe.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleEr omvendt undervisning effektivt? En sammenlignende studie på 9. trinn av omvendt undervisning og tradisjonell undervisning i elevers matematikkunnskapen_US
dc.title.alternativeIs flipped classroom effective? A comparative study in night grade of flipped classroom and traditional classroom in stu-dent’s math achievementen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal