Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSaugestad, Karoline Solvoll
dc.date.accessioned2021-09-23T12:52:50Z
dc.date.available2021-09-23T12:52:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2780790
dc.descriptionMaster i læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har hatt som formål å undersøke problemstillingen: Hvordan forstår kroppsøvingslærere dybdelæring? Bakgrunnen for problemstillingen er dybdelæringsbegrepets sentrale rolle i LK20 og at det i forbindelse med dette ikke er gitt hvordan dybdelæring skal forstås generelt, og heller ikke i kroppsøving spesielt (Utdanningsdirektoratet, 2020c; Østerlie, 2020; Østern et al., 2019). For å svare på problemstillingen tok oppgaven utgangspunkt i en kvalitativ, fortolkningsbasert tilnærming. Data ble samlet inn gjennom dybdeintervjuer med seks informanter, alle mannlige kroppsøvingslærere ved fire ulike ungdomsskoler i Møre og Romsdal. Tematisk analyse ble brukt som analyseverktøy, hvor analysearbeidet førte til utarbeidelsen av fire hovedtemaer. Resultatene viser hvordan lærerne forstår dybdelæring generelt, hvor fordypning, forståelse og begreper er sentrale faktorer i deres forståelse. Det å se sammenhenger og å kunne anvende kunnskap, trekkes frem som viktig. Lærerne beskriver en forståelse av dybdelæring der bevisstgjøring av kunnskap er sentralt i læringsarbeidet gjennom dialog med elevene, noe som er i tråd med Kunnskapsdepartementet (2015-2016) sin beskrivelse av dybdelæring gjennom refleksjon og aktiv involvering i læringsprosessen. Det finnes noe ulike forståelser blant lærerne for om undervisningspraksis må justeres eller ikke for å innfri forventningene til dybdelæring, og om bredde eller dybde i faget er motsetninger eller gjensidige forutsetninger. Funnene viser også lærernes forståelse knyttet til implementering av dybdelæring i faget, samt hvilke utfordringer kroppsøvingslærerne ser i tilknytning til dette. Utfordringer som kroppsøvingsfagets rammer, kompetanse, skolekultur, tolking av læreplan og teoretisering av faget er knyttet til lærernes forståelser.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«… det ligger noe dypere bak enn bare å komme og være i aktivitet, dusje og gå»: En studie av kroppsøvingslæreres forståelse av dybdelæring.en_US
dc.title.alternative«… there’s more to it than just showing up, being in the activity, shower and go»: A study of physical education teachers’ understanding of deep learningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal