Show simple item record

dc.contributor.authorPreston, Gro Helen
dc.date.accessioned2021-08-26T11:45:23Z
dc.date.available2021-08-26T11:45:23Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2771407
dc.descriptionMasteroppgave i organisasjon og ledelse, Høgskulen på Vestlandeten_US
dc.description.abstractLærere som lærer – en studie av kunnskapsutvikling og profesjonsfellesskap – er en kvalitativ studie med formål å undersøke lærers tolkning av kunnskapsutvikling og profesjonsfellesskap, samt vilkårene for disse på egen skole. Åtte lærere ved tre ulike videregående skoler i samme fylkeskommune er intervjuet, og empirien er drøftet i lys av teori om organisasjoner, organisasjonslæring, profesjonsutvikling og byråkrati. Drøftingen peker på prosesser i arbeidsfellesskapene med kjennetegn fra teorier for tenking og handling i en lærende organisasjon, der både Senges systemiske tenkning og Argyris og Schöns enkelkretslæring og dobbelkretslæring er synlig. Funnene peker i retning av at læreres læring og kunnskapsutvikling har de beste vilkårene når kolleger deler, samarbeider og reflekterer sammen. Forstyrrende elementer for kunnskapsutviklingen i profesjonsfellesskapene handler oftest om kommunikasjon der dialogferdighetene ikke er fullt utviklet. Ledelse spiller dessuten en viktig rolle, særlig med tanke på relasjon og støtte. Et kunnskapsutviklende profesjonsfellesskap har gode vilkår hvis alle de ulike aspektene ved en lærers hverdag ikke preges av mangel på avsatt tid. Funnene understreker hensikten med det gode profesjonsfellesskapet av lærere som utvikler seg sammen – de har elevenes læring og utvikling for øyet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectorganisasjonen_US
dc.subjectkunnskapsutviklingen_US
dc.subjectprofesjonsfellesskapen_US
dc.titleLærere som lærer: en studie av kunnskapsutvikling og profesjonsfellesskapen_US
dc.title.alternativeTeachers who learn: a study of knowledge development and professional environmenten_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal