Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHoldø, Ingrid Hjelmbrekke
dc.date.accessioned2015-02-23T10:40:35Z
dc.date.available2015-02-23T10:40:35Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/277074
dc.descriptionBarnehagelærerutdanning BLU3-1006 Desember 2014nb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: Barn og unge er for lite aktive, og bruker mye tid med tv og pc (Helsedirektoratet, 2014). Det finnes god data på aktivitetsnivået til barn i skolealder og voksne i Norge. 92 % av barn i alderen 1-5 år, har en avtalt oppholdstid på 42 timer eller per uke, i barnehagen. Men hva vet vi egentlig om aktivitetsnivå til barna, den tiden de er i barnehagen? Hensikt: Målet med studien var å finne ut om barn i barnehagen er mest fysisk aktive når de er ute eller inne. Barnas aktivitetsnivå ble sammenlignet med barnehagens ukeplan. Metode: Kvantitativ forskningsdesign ble brukt i denne oppgaven. Totalt var det 61 barn fra to ulike barnehager i Sogndal som deltok. Aktivitetsnivået ble målt ved hjelp av et akselerometer, som barna hadde rundt hoften. Resultat: Varierende aktivitetsnivå fra barnehage til barnehage, og fra dag til dag. Barnas aktivitetsnivå sammenlignet med barnehagens ukeplan, viser at barna har et høyere aktivitetsnivå når de er ute. Det kom også frem at barna er mer fysisk aktive i begynnelsen av uka. Konklusjon: Resultatet fra studien sier at barn har et høyere aktivitetsnivå ute, noe som samsvarer med Giske (2010) sine funn.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectbarnehagebarnnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectakselerometernb_NO
dc.titleFysisk aktivitet i barnehagen - Aktivitetsnivå utendørs vs. innendørsnb_NO
dc.title.alternativePhysical activity in kindergarten - Activity level outdoor vs. indoornb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber39nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel