Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKiil, Anniken Reisz
dc.date.accessioned2021-08-20T06:09:24Z
dc.date.available2021-08-20T06:09:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770416
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap, Høgskulen på Vestlandet, fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett, avdeling Bergenen_US
dc.description.abstractFormålet med denne studien er å undersøke tiltak som kan bidra til å redusere negativt stress i skolen. Bakgrunnen for dette baserer seg på et økt fokus på elevers psykiske helse de siste årene, og særlig knyttet til opplevd stress og press i skolen. I tillegg har det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring kommet inn i ny overordnet del av den av nye læreplanen. Som lærerstudent har det vært umulig å ikke engasjere seg i disse temaene, og en interesse for å undersøke hvordan man som lærer kan bidra til å redusere negativt stress i skolen ble til. Studiens problemstilling er dermed: Hvilke tiltak kan redusere negativt stress i skolen? Det er valgt en hermeneutisk tilnærming til prosjektet som helhet og i fortolkningen av datamaterialet. Datamaterialet baserer seg på kvalitative semistrukturerte intervju med fire ungdomsskolelærere, som på grunn av den pågående koronastituasjonen 2020/2021 ble gjennomført over videokommunikasjonstjenesten Zoom. Datamaterialet ble så analysert med en tematisk innholdsanalyse. Funnene fra analysearbeidet viser er en gjensidig sammenheng mellom lærernes tiltak for å redusere negativt stress, hvilke typer stress de oppfatter hos elevene, og hva de opplever er grensen for lærerrollen når det kommer til å redusere stress. Dette ble de tre hovedtemaene som kom frem av analysen. Tiltakene for å redusere negativt stress deles også inn i tre hovedkategorier: relasjonsbygging, legge til rette for mestringsorientert læringsmiljø og å gi elevene kunnskap om stress og stressmestring. Hovedfunn fra analysearbeidet diskuteres opp mot relevant teori og tidligere forskning. Det teoretiske utgangspunktet er transaksjonell teori om stress, mestring og følelser. Det benyttes også annen relevant teori om stress, mestring og følelser direkte knyttet til skolen, samt aktuell forskning på stress i skolen. Gode tiltak for å redusere stress i skolen synes å være avhengig av god følelses- og relasjonskompetanse hos læreren. Det kan virke vanskelig å tilrettelegge for gode tiltak mot negativt stress, og legge til rette for et mestringsorientert læringsmiljø uten at læreren kjenner til elevens følelser i situasjoner hvor en kan oppleve stress.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleRelasjonsbygging, mestringsopplevelser og stressmestringsstrategier – En kvalitativ studie om tiltak for reduksjon av negativt stress i skolenen_US
dc.title.alternativeA qualitative study investigating measures that may reduce school-related distressen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal