Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHjalte, Oda
dc.date.accessioned2021-08-19T12:47:42Z
dc.date.available2021-08-19T12:47:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2770338
dc.descriptionMaster i undervisningspedagogikk med fordypning i pedagogikk Høgskolen ved Vestlandet, fakultetet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ observasjon og intervjustudie som undersøker hvordan formen på undervisning virker inn på elevenes oppdragelse. Oppgavens empiri er samlet inn ved å observere og intervjue 4 samfunnsfaglærere på mellomtrinnet. Fenomenene undervisningsformer og oppdragelse og deres korrelasjon til hverandre er lite studert i pedagogisk forskning. Slik kan denne oppgaven bidra med ny kunnskap innen dette feltet som tar for seg sentrale verdier innen lærerens undervisningspraksis. Masteroppgavens problemstilling er: Hvordan virker formen på undervisning inn på elevenes oppdragelse? Studien bygger på Gert Biesta sin beskrivelse av de to pedagogiske paradigmene: kultiveringsparadigmet og eksistensparadigmet som utgjør kjernen i hans definisjon av pedagogisk oppdragelse. For å belyse forskningsspørsmålet ytterligere bygger det teoretiske rammeverket på to underspørsmål: hva menes med oppdragelse og hva menes med undervisningsformer? Oppgaven har tatt i bruk analysemodeller utarbeidet av Sæverot (2021). Studiens funn er drøftet i lys av disse analysemodellene, samt hvordan det samsvarer med tidligere forskning. Funnene i dette studiet viser at formen på undervisning virker inn på elevenes oppdragelse på ulike måter. De tre undervisningsformene åpner opp for ulike kvaliteter innenfor kultiverings- og eksistensparadigmet. Direkte instruksjon åpner opp for tilegning av faglige ferdigheter og kan gi elevene en klar mestringsfølelse i epistemologisk forstand. Indirekte undervisningsformer åpner opp for en undersøkende elev som evner å svare på subjektive spørsmål om egen eksistens. De ulike kvalitetene bidrar i den pedagogiske oppdragelsen på ulike måter. Men det er kun indirekte oppfordring som er uspesifisert som tillater eleven å svare helt selvstendig basert på subjektive meninger og behov. Dersom lærerens arbeid ved den pedagogiske oppdragelsen skal finne sted, og med dette menes det at lærerne engasjerer elevene i eksistensielle spørsmål om eget liv, stilles det krav til indirekte undervisning i skolen. Samtidig er det helt nødvendig å åpne opp for alle tre undervisningsformene ved variert undervisning. Det blir opp til læreren å vurdere når det er mest egnet å benytte seg av de ulike. Dette studiet ser på den direkte koblingen mellom undervisningsform og det pedagogiske arbeidet å engasjere elevene i sin egen danning. Slik har disse funnene stor relevans for dagens undervisningspraksis. Studien kan også si noe om hvordan vi som lærere kan utvikle og forbedre vårt pedagogiske arbeid i lys av hva som gagner eleven og det samfunnet vi alle er den del av.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan formen på undervisning virker inn på elevenes oppdragelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal