Forebygging av lese- og skrivevansker gjennom tidlig innsats
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2770337Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å undersøke hva et utvalg norsklærere på 1. trinn vektlegger i sitt arbeid med å forebygge lese- og skrivevansker, og hvordan dette bidrar til å realisere prinsippet om tidlig innsats i lese- og skriveopplæringen. Forskning viser at tidlig forebyggende arbeid er mest effektivt med tanke på å forhindre at elever utvikler alvorlige lese- og skrivevansker. Hvordan lærere arbeider for å forebygge lese- og skrivevansker inngår dermed som en viktig del av tidlig innsats i lese- og skriveopplæringen. Datamaterialet til denne undersøkelsen har blitt samlet inn gjennom fem kvalitative dybdeintervju. Informantutvalget besto av norsklærere som jobber på 1. trinn, og som har erfaring med forebygging av lese- og skrivevansker. Intervjuene ble gjennomført digitalt ved hjelp av videokonferansetjenesten Zoom.
Resultatene fra min undersøkelse viser at lærerne i informantutvalget arbeider for å forebygge lese- og skrivevansker på ulike nivå gjennom sin pedagogiske praksis. Den ordinære lese- og skriveopplæringen gjennomføres etter ulike prinsipp, avhengig av hvilket teoretisk ståsted de ulike lærerne har. Gjennom veloverveide valg i den ordinære opplæringen, legger lærerne likevel til rette for at samtlige elever i elevgruppen skal få muligheten til å utvikle gode leseog skriveferdigheter. Dette forebygger lese- og skrivevansker på et overordnet nivå og er derfor et viktig prinsipp for tidlig innsats i lese- og skriveopplæringen. Lærerne i informantutvalget fremhever at elever som ikke har et tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, må fanges opp på et tidlig tidspunkt. De fem lærerne har imidlertid ulike oppfatninger av hva god kartleggingspraksis er. Gjennom sitt kartleggingsarbeid identifiserte lærerne hvilke elever som strever i lese- og skriveopplæringen, og hva de strever med. På denne måten legger lærerne til rette for at elever med risiko for lese- og skrivevansker, raskt skal få intensiv og tilpasset oppfølging utover den ordinære opplæringen. Enkelte av lærerne opplever imidlertid at rammevilkårene rundt opplæringen begrenser hvor godt de klarer å følge opp elevene med behov for ekstra oppfølging. Med utgangspunkt i de forutsetningene lærerne har, bidrar likevel deres praksis til å forebygge lese- og skrivevansker på et selektivt nivå. Dette er et viktig prinsipp for tidlig innsats, som legger til rette for at alle elever skal få muligheten til å realisere sitt læringspotensial i skolen.
Beskrivelse
Undervisningsvitenskap med fordypning i norsk
Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolkning