dc.contributor.author | Bjørnestad, Hannah Jakobsen | |
dc.date.accessioned | 2021-08-19T12:01:08Z | |
dc.date.available | 2021-08-19T12:01:08Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2770311 | |
dc.description | Master i undervisningsvitenskap, pedagogikk
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag | en_US |
dc.description.abstract | Tema for oppgaven er møter mellom traumatiserte elever og lærere. Hensikten har vært å belyse og undersøke læreres erfaringer og tanker rundt tema. Problemstillingen har vært todelt. Den er som følger «Hvordan erfarer lærere egen kompetanse i møte med traumatiserte elever i skolen, og hvordan opplever de toleransevindumodellen som støtte i møte med disse elevene?».
Teorien som legges til grunn favner om flere fagområder. For å gi relevant bakgrunn for leseren, har det vært nødvendig å belyse teori om hjernens oppbygging og utvikling, traumer og traumeutsatte barn, og begrepet traumebevisst omsorg. Forventningene til lærerrollen og lærerens arbeid beskrives ut fra ulike perspektiver, og tar utgangspunkt i blant annet ulike styringsdokumenter.
For å undersøke læreres erfaring av egen kompetanse og vurdering av toleransevinduets nytteverdi, har det blitt gjennomført to intervjurunder med fem lærere. Intervjuene har vært kvalitative og semi-strukturerte. Det har også blitt gjennomført en kort opplæring.
Prosjektet har tre hovedfunn. Det første er at lærerne opplevde å mangle kunnskap innen traumefeltet. Det andre hovedfunnet er at lærerne var delt i synet på lærerrollens ansvarsområde i møte med de traumatiserte elevene. Prosjektets tredje hovedfunn er opplevde toleransevindumodellen opplevdes som nyttig i deres arbeid. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | «Jeg er nødt til å være psykolog. Jeg må være læreren. Og jeg må kanskje være en venn» Fem læreres opplevelse av egen kompetanse i møte med traumatiserte elever i skolen | en_US |
dc.title.alternative | “I have to be a therapist. I have to be the teacher. And I might have to be a friend” Five teachers experience of their own competence in interactions with traumatized students | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | M120UND509 | en_US |