Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMichelsen, Inger Jorunn
dc.date.accessioned2021-08-09T07:30:14Z
dc.date.available2021-08-09T07:30:14Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766855
dc.descriptionMaster i samfunnsfagsdidaktikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractDe siste årene har det både nasjonalt og internasjonalt blitt viet økt oppmerksomhet på internasjonal studentmobilitet. Gjennom Kvalitetsreformen fra 2003 vedtok Stortinget at alle studenter som ønsker det, skal kunne ha et studieopphold i utlandet som en del av sitt norske gradsstudium, og ambisjonen er at «halvparten av dem som avlegger en grad i norsk høyere utdanning, skal ha et studieopphold i utlandet» (Meld. St. 16 (2016-2017), s. 64). Det ser ut til å eksistere en allmenn oppfatning om at det å reise utenlands gir den reisende et utelukkende positivt utbytte. Målet med denne masteroppgaven har vært å undersøke utbytte som mennesker som har gjennomført et lengre utenlandsopphold beskriver. Studien har en kvalitativ tilnærming, hvor empirien består av en spørreundersøkelse med en svardeltakelse på 66 respondenter, og intervjuer med ti unge mennesker fra Norge. Datamaterialet ble analysert og drøftet på bakgrunn av tidligere forskning og teori om kulturmøter, transformativ læringsteori og utvikling av interkulturell kompetanse (Bergersen, 2017, Dahl, 2013, Mezirow, 1997, Bennett & Bennett, 2004). Informantene i undersøkelsen beskriver utbytte av lengre utenlandsopphold som svært positivt. Funnene fra datamaterialet dreier seg i stor grad om en personlig utvikling i form av endrede oppfatninger av seg selv, og andre. Mer selvstendig, selvsikker, og tryggere på seg selv, er endringer som er framtredende i informantenes beskrivelser. Det har også vært et sterkt fokus på at utenlandsopphold medvirker til en større åpenhet som gjør seg framtredende i møte med andre mennesker, både hjemme og i ulike kulturelle settinger. Funnene antyder at møte med andre kulturer gir en økt interkulturell kompetanse, hvor informantene opplever å ha fått mer kunnskap og flere verktøy til å forstå verden rundt seg bedre. Denne studien viser også at erfaringer fra lengre utenlandsopphold vil ha påvirkning på senere livsvalg, hvor flere av informantene har valgt en karriere på bakgrunn av erfaringene fra utenlandsoppholdet. Refleksjon kan anses som en nøkkelfaktor i transformasjonen som har skjedd, og er avgjørende for utbytte informantene opplever. Da samtlige av informantene har gjennomført utenlandsoppholdene i organisert form, sikrer det at refleksjon av opplevelsene finner sted, noe som virker å være avgjørende for utbytte i form av interkulturell kompetanse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Et lengre utenlandsopphold – det gjør noe med deg» En kvalitativ studie av utbytte av lengre utenlandsoppholden_US
dc.title.alternative«A longer stay abroad – it does something to you» A qualitative study of the impact of a longer stay abroaden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMSAM613en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal