Mulighetene ligger i utfordringene: En studie av krysskulturell identitet.
Abstract
Tema for denne masteroppgaven er krysskulturell ungdom, og deres potensial som samfunnsressurs. I en verden i rask endring er tilpasning og fleksibilitet viktige og nødvendige egenskaper. Ungdommer med en krysskulturell identitet, er en ny gruppe unge som balanserer mellom to eller flere kulturer, der de hele tiden må være fleksible i forhold til sin egen identitet. Hvordan kan krysskulturell ungdom bruke sine erfaringer og sin kompetanse, og i kraft av dette bli en ressurs for samfunnet?
Studien datamateriale er hentet fra er det kommunale pilotprosjektet «Kultursommerjobben 2020». Dette var et ungdomsprosjekt som skulle representere byens mangfold og flere av deltakerne var derfor krysskulturelle. Oppgavens empiriske grunnlag er bygget på semistrukturerte dybdeintervjuer med flere av de krysskulturelle ungdommene som deltok. Gjennom sine fortellinger, skildrer de opplevelsen av å være krysskulturell og hvordan deltakelse i prosjektet, påvirket deres forhold til egen identitet.
Studiens funn peker på at disse unge krysskulturelle innehar unike egenskaper og ferdigheter i kraft av sin identitet. Som balansekunstnere mellom ulike kulturer, oppfattes de som særdeles tilpasningsdyktige og endringskompetente innenfor flere ulike områder. Disse ferdighetene og egenskapene velger studien å betegne som «krysskulturell kompetanse». Samtidig trekkes det også frem at kultursommerjobben er et eksempel på en arena hvor disse ungdommene får aktivisert og utviklet denne kompetansen.
I sluttkonklusjonen fremheves det også at krysskulturelle kan inneha viktig kompetanse i forhold til endring, i denne studien betegnet som endringskompetanse. Slik kompetanse vil være viktig for alle i møte med en verden som forandrer seg stadig raskere. Unge krysskulturelle kan derfor bli veivisere i forhold til fleksibilitet og forandring. Men det forutsetter at deres kompetanse og identitet defineres og anerkjennes av samfunnet.
Denne oppgaven har til hensikt å belyse krysskulturell identitet, og derved skape økt bevissthet rundt muligheten og ressursene som disse unge menneskene kan tilføre samfunnet.
Description
Master i samfunnsfagdidaktikk
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag