Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEkrem, Erik
dc.date.accessioned2021-08-09T06:48:47Z
dc.date.available2021-08-09T06:48:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766844
dc.descriptionMaster i samfunnsfagdidaktikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractI dette prosjektet har jeg forsket innenfor feltet om musikk som virkemiddel innenfor politiske og sosiale bevegelser. Jeg har avgrenset omfanget i oppgaven min til å dreie om borgerrettighetsbevegelsen i USA fra 1960 til 1975. Formålet med dette masterprosjektet har dermed vært å finne ut hvordan musikken og artistene var «empowering» for afroamerikanere under borgerrettighetsbevegelsen i perioden 1960 til 1975. Til å oppfylle formålet mitt har jeg brukt en kildekombinasjon av skriftlige og muntlige primærkilder, og der det har vært nødvendig og naturlig har jeg fylt med ut med sekundærlitteratur. Som følge av reiserestriksjoner har jeg vært avhengig av å finne materialet mitt i digitale arkiv, som det heldigvis finnes flere gode alternativer til med rik dokumentasjon fra borgerrettighetsbevegelsen. Kildene studien bygger på består av tekster fra fire forskjellige aviser og magasiner, ti sangtekster, et utvalgt av tidligere muntlige intervju, samt et utvalg sekundærkilder, primært om radioens rolle og plateselskapet Motown sin rolle. Til å analysere materialet mitt har jeg brukt diskursanalyse som metode med en diskursteoretisk tilnærming, og drøftet funnene i analysen opp mot eksisterende forskning om borgerrettighetsbevegelsen, «empowerment»-teori, musikksosiologi og musikkpsykologi. Funnene mine og diskursene jeg avdekker i analysen, viser at musikken og artistenes rolle var sentral i å bygge stolthet, tilhørighet og en gruppeidentitet. Den var aktiv i en historisk, kulturell og etnisk bevisstgjøring. I tillegg var den opplysende for det afroamerikanske publikum, knyttet til deres sosioøkonomiske situasjon som undertrykt gruppe. Dette er sentrale faktorer og forutsetninger for utvikling av «empowerment». Som resultat av funnene mine og analysen min kan jeg med en empirisk tyngde konkludere at musikken og artistene var helt sentrale element i «empowerment» av afroamerikanske lyttere og publikum.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«We’re moving on up» Musikken og artistenes rolle i utviklingen av «empowerment» blant afroamerikanere under borgerrettighetsbevegelsen i USA fra 1960 til 1975en_US
dc.title.alternative«We’re moving on up» The role of music and artists in the development of African American empowerment during the civil rights movement in USA from 1960 to 1975en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMSAM613en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal