«STERKERE SAMMEN» En analyse av hvordan unge kvinner forstår Girl Power
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2766841Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i en kvalitativ analyse for å belyses hvordan unge, norske kvinner forstår Girl Power. Den norske ungdomsgenerasjonen i dag er i stor grad knyttet til sosiale medier, samtidig som de lever i et stadig mer individualistisk samfunn. Dagens ungdom kalles generasjon prestasjon på grunn av den store mengden prestasjon som forventes av dem, både fra eldre generasjoner og fra sine jevnaldrende. Med dette oppleves også en del press, og spesielt jenter opplever kroppspress, særlig på grunn av hvordan jenter og kvinner vises frem på sosiale medier. Presset rundt kropp stammer blant annet fra populærkulturen. Hensikten med oppgaven er gjennom Girl Power som tematikk, å finne ut hvordan jenter opplever samtidens samfunn fra et feministisk perspektiv. Begrepet Girl Power oppsto på 1990-tallet, først som et begrep fra undergrunnsbevegelsen Riot Grrrl, og senere gjort populært gjennom jentegruppen Spice Girls. Nye former for feminisme, som den tredje bølgen og postfeminisme, førte til at jenter i større grad ble mer individualistiske og skulle «leve feministisk». Girl Power ble et slagord og et begrep for jenter som skulle vise at de var selvstendige og hadde selvtillit. Oppgaven har et teoretisk utgangspunkt i tre feministiske retninger som har oppstått siden 1990-tallet og de feministiske hovedtrekkene innad i dem.
Den kvalitative analysen tar utgangspunkt i fokusgruppeintervjuer med 15 deltakere, samt individuelle intervju, der musikkvideoer som inneholder Girl Power-trekk er brukt som virkemiddel. På den måten har deltakerne kunnet snakket om Girl Power og deres tanker rundt dette, med utgangspunkt i musikkvideoene. Slik har de beskrevet hva de tenker Girl Power er og hva begrepet innebærer. Jeg har brukt musikkvideoer fra både norsk og internasjonale artister. Gjennom denne tilnærmingen kommer det frem at jenter forstår Girl Power som både noe kollektivt og individuelt, på et makro- og mikronivå og at det knyttes sammen med ulike kjønnslige samfunnsstrukturer. I tillegg er Girl Power et begrep som i større grad har kommet til syne gjennom sosiale medier og populærkultur, og der ungdommene selv har sjansen til å være med å «leve feministiske liv».
Beskrivelse
Master i Samfunnsfagdidaktikk
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag