Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordal, Steinar
dc.date.accessioned2021-08-04T08:11:21Z
dc.date.available2021-08-04T08:11:21Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766110
dc.descriptionMaster IKT i læring, Fakultet for lærerutdanning kultur og idretten_US
dc.description.abstractHøsten 2020 ble de nye læreplanene i fagfornyelsen introdusert i skolen. I ny læreplan har programmering og algoritmisk tenking blitt tildelt større plass og fått sitt utsprang fra matematikkfaget. Kompetansene programmering og algoritmisk tenking knyttes opp mot begrepet «fremtidens kompetanser» og skal sikre elevene nødvendige kompetanse for et fremtidig samfunn og yrkesliv. Denne masteroppgaven har tatt utgangspunkt i problemstillingen «Hvordan opplever lærere at programmering bidrar til elevers kompetanse i matematikk». Videre ser oppgaven på hva som karakteriserer fremtidens kompetanser og hvordan en identifiserer algoritmisk tenking som en kompetanse hos elevene. For å svare på problemstillingen er det brukt kvalitative forskningsintervju med fem informanter. Informantene underviser alle i matematikkfaget i grunnskolen, er kjent med ny læreplan og bruker programmering i undervisningen. I litteraturoversikten er det gjort rede for tidligere forskning som er gjort på programmering i undervisningen og algoritmisk tenking som kompetanse. Det er også gjort rede for ideen om å knytte sammen kunnskap og læring i læreplanen i lys av Klafkis didaktiske teori. Det teoretiske grunnlaget i oppgaven er en kombinasjon av det sosiokulturelle læringsperspektivet, Lev Vygotskij og Wolfgang Klafkis danningsteori. Det er også brukt litteratur som omhandler programmering og algoritmisk tenking i undervisning. Analysen av datamaterialet viser at informantene opplever ulik grad av kompetanse i matematikkfaget ved bruk av programmering i undervisningen. Flere informanter opplever at elevene viser kompetanse i algoritmisk tenking og kan overføre strategier for problemløsning til andre fag. Andre opplever at elevene ikke umiddelbart ser en overføringsverdi, men legger dette ansvaret på pedagogen og hvilket fokus som tillegges overføring av strategi og kunnskap. Resultatene viser at lærere opplever økt motivasjon og mestring hos elevene ved bruk av programmering i undervisningen. Dette begrunnes med variasjonen programmering kan gi undervisningen og hvordan programmering «ufarliggjør» prøving og feiling hos elevene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBidrar programmering i undervisningen til kompetanse?en_US
dc.title.alternativeDoes programming in teaching contribute to competence?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal