Et lærerperspektiv på utforsking og problemløsing i programmering på mellomtrinnet
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg lærere som jobber med kjerneelementet utforsking og problemløsning og programmering i fagfornyelsen, og hvordan de vurderer sine digitale ferdigheter i disse timene. Rammefaktorene for å undervise i utforsking og problemløsning i programmeringsøkter som er vektlagt i denne studien er klasseledelse, algoritmisk tenking, digitale verktøy og lærernes kompetanse i programmering.
Studiens problemstilling er: Hvordan jobber lærere på mellomtrinnet med kjerneelementet utforsking og problemløsning i programmeringstimer, og hva har deres digitale kompetanse å si for undervisningen? Jeg har to forskningsspørsmål som skal bidra med å belyse denne problemstillingen: F1: Hvilke faktorer for utforsking og problemløsning legger lærerne vekt på i programmeringsøkter? og F2: Hvordan vurderer lærerne egen kompetanse innenfor utforsking og problemløsning, og programmering når de skal undervise i programmering?
Jeg har gjennomført semistrukturerte intervjuer med fire lærere som jobber på mellomtrinnet, på skoler som har tilgang på digitale verktøy de kan programmere med. Teori om sosiokulturell læring er grunnlaget for å få innblikk i hvordan lærerne tilrettelegger timer med utforsking og problemløsning i programmeringsøkter. I tillegg har jeg benyttet meg av Utdanningsdirektoratet sin figur om algoritmisk tenkning, og nasjonalt og internasjonalt rammeverk om lærernes digitale kompetanse (PfDK) med fokus på programmering og problemløsningsdelen av disse. Analysen av funnene i denne studien forteller oss at nøye planlegging og nødvendige ressurser er viktig for å kunne gjennomføre gode timer med utforsking og problemløsning hos eldre elever. Lærere opplever at de henger litt etter når det gjelder programmering, og vet ikke alltid hvor de skal begynne, og opplever programmeringsdelen av fagfornyelsen som den mest utfordrende delen.
Konklusjonen for studien dreier seg om at informantene bruker mye tid på å planlegge og legge til rette for utforsking og problemløsning. Derimot er det tydelige ønsker om å få tilrettelagt ressurser, kursing og videreutdanning fra kommune/stat for at lærerne skal føle seg trygge i undervisningssituasjonene. Fysiske, digitale verktøy som brukes til programmering er veldig kjekt å ha, men lærerne trenger også å vite hvordan gjennomføre undervisning med disse, og mulighetene de har med tanke på hensiktsmessig bruk.
Description
Master i IKT i læring, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag