Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLandro, Gunstein
dc.date.accessioned2021-08-03T12:05:09Z
dc.date.available2021-08-03T12:05:09Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766034
dc.descriptionMaster i IKT i læring, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ser på hvordan elever i videregående skole bruker mobiltelefonen sin faglig. Utviklingen av mobil teknologi, og utbredelsen av mobiltelefoner har satt sitt preg på norsk skolehverdag. De fleste elever på videregående skole eier en mobiltelefon, og har denne med seg på skolen. Studien vil svare på problemstillingen: Hva kjennetegner videregående elevers faglige bruk av mobiltelefon på skolen? Fire forskningsspørsmål spurte etter settinger, verktøy, hindringer og mobilbruk utenom skole. Jeg har gjennomført en spørreundersøkelse ved skolen jeg jobber på. Jeg har også intervjuet seks elever om deres mobilbruk på skolen. Datainnsamlingene foregikk samtidig. Denne studien er derfor en blandede metoder studie, med et parallelt, innebygd design. Data fra spørreskjema brukes til å utfylle og kommentere data fra intervjudelen. Hovedvekten legges på den kvalitative delen. Intervjuene er kodet og kategorisert så empirinært som mulig, og drøftes i en sosiokulturell ramme. Funn viser at elevenes mobilbruk preges av påvirkninger i fire kategorier. Faglig bruk er mest aktuelt i fag og situasjoner som inviterer til aktivitet eller kreativitet, gjerne utenfor klasserommet, som utflukter og feltstudier. Lærer er en viktig initiativtager. Verktøy som preger den faglige bruken er søk etter informasjon, kamera, kalkulator og planleggingsverktøy. Et flertall foretrekker å bruke pc til skolearbeid, men mobilen brukes ofte som supplement til, og noen ganger som erstatning for pc. Det som hindrer faglig bruk er distraksjoner, som varslinger fra sosiale medier, og det at mobilen ofte blir «pausefyll». Det er også et hinder at regler for mobilbruk tolkes og håndheves ulikt. Elevene tilpasser sin mobiladferd, og graden av forstyrrelse varierer med fag, situasjon og lærer. Elevene savner flere faglige apper, bedre tilrettelegging og tydeligere rammer. Mobilbruk på skolen kjennetegnes av påvirkning fra elevenes mobilbruk på fritiden, både vaner, uvaner og avhengighetslignende bruksmønstre. Elevene er bevisste og til dels reflekterte om alle dilemmaene mobilbruken både på skolen og fritiden fører til, og mange jobber bevisst med å få bedre kontroll på egen mobilbruk. Studien anbefaler mer kvalitativ forskning på elevers faglige bruk av mobilen. Myndigheter, skoler og lærere oppfordres til å utforske, tilrettelegge og utforske pedagogiske praksiser for faglig mobilbruk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFaglig mobilbruk i videregående skoleen_US
dc.title.alternativeEducational use of mobile phones in upper secondary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal