Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvenheim, Amanda Cecilie
dc.date.accessioned2021-08-03T11:57:03Z
dc.date.available2021-08-03T11:57:03Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766033
dc.descriptionMaster i IKT i Læring, Allmenndidaktisk Profil, Høgskulen på Vestlandet (HVL) Campus Storden_US
dc.description.abstractInkludering er viktig i skolen. I en stadig mer digitalisert skolehverdag for ungdomsskoleelever ble denne problemstillingen utarbeidet: Hvordan legger norsklærere på ungdomstrinnet til rette for at elever skal bli inkludert når de benytter digitale læremidler og ressurser for læring? Det ble stilt tre forskningsspørsmål som ga føringer for studien og skulle hjelpe til med å svare på problemstillingen. Det vitenskapelige perspektivet som er lagt til grunn i denne oppgaven er hermeneutikken. Teorigrunnlaget er det sosiokulturelle perspektivet, med fokus på Vygotskij, pragmatisk læringsteori og Dewey. Teori om faglig inkludering i digitale klasserom er også en sentral del av denne oppgaven. Tidligere forskning på temaet har blitt undersøkt. Forskningen bygger på kvalitativ forskningsmetode der semistrukturerte intervju har blitt benyttet. Fokuset i studien er lærerperspektivet, og det ble derfor gjort intervjuet av norsklærere på ungdomsskoler. Totalt har seks lærere fra tre ulike ungdomsskoler blitt intervjuet i denne studien. Lærerne brukte ulike typer digitale læremidler og digitale ressurser for læring. De var alle enige i at man kan bruke digitale læremidler og digitale ressurser for læring til å inkludere elevene i norskfaget. Lærerne argumenterte for at Google-pakken, med blant annet Google Docs, som en ressurs som har gjort det enklere å inkludere elevene. Flere av lærerne trakk frem det å kunne gå inn i dokumentene til elevene og hjelpe dem underveis i skrivearbeid. Andre snakket om at det gjorde samarbeidet mellom elevene enklere fordi de kunne dele dokumenter med hverandre. Av andre digitale læremidler og digitale ressurser for læring ble Tale til Tekst trukket frem fra flere lærere som et hjelpemiddel som inkluderte elever med lese- og skrivevansker, eller som synes det var vanskelig å skrive av andre grunner. Film, videosnutter og Kahoot ble brukt for å variere undervisningen, skape engasjement og motivere elevene. Oppgaven konkluderer med at lærerne bruker mange ulike digitale læremidler og digitale ressurser for læring, og at disse kan brukes til å inkludere elevene. Det viktigste for inkluderingen er lærerens bruk og ikke læremidlene og ressursene i seg selv, noe som også krever noe av lærerens digitale kompetanse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFaglig inkludering i norskfaget gjennom bruk av digitale læremidler og digitale ressurser for læringen_US
dc.title.alternativeAcademic inclusion in norwegian class through use of digital learning aids and digital learning resourcesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal