Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDypedal, Hanne Kristin
dc.date.accessioned2021-08-03T11:46:38Z
dc.date.available2021-08-03T11:46:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766029
dc.descriptionMaster IKT i Læring, Høgskulen på Vestlandet, campus Storden_US
dc.description.abstractDenne single case-studien ser på hvordan podkasting bidro i undervisning, læring og vurdering av norsk muntlig for studiespesialiserende på vg2. Formålet med undersøkelsen er å diskutere alternative arbeidsmetoder i norskfaget, med fokus på utvikling av elevenes muntlige kompetanse ved bruk av digitale verktøy. Problemstillingen var: «Hvordan kan elevproduksjon av podkast brukes som didaktisk verktøy i norsk muntlig på vg2 studieforberedende?». Tre forskningsspørsmål har vært med å besvare problemstillingen: «Hvordan kan podkast som metode bidra til arbeid med kompetansemålet «bruke retoriske ferdigheter i norskfaglige diskusjoner», kjerneelementet «muntlig kommunikasjon» og muntlig som grunnleggende ferdighet?», «Hvilke retoriske og muntlige ferdigheter kommer til syne i den elevproduserte podkastepisoden?» og «Hvilke muligheter og utfordringer har podkast som metode i arbeidet med å dokumentere og vurdere elevenes kompetanse i norsk muntlig?» Jeg har gjennomført individuelle intervju med tre lærere og gruppeintervju med tre elever, som har gjennomført et undervisningsopplegg med elevproduksjon av en samtalebasert podkast skoleåret 2020/21. I tillegg har jeg analysert elevenes podkastepisode med utgangspunkt i begreper relatert til muntlige ferdigheter og fra retorikken. Dokumenter fra undervisningen er brukt som tilleggsdata. Et hermeneutisk vitenskapssyn ligger til grunn for tolkningsarbeidet, og studien tar utgangspunkt i et sosiokulturelt syn på læring. Funnene mine viser at elevproduksjon av podkast kan brukes som didaktisk verktøy i norsk muntlig, på en måte som rommer noe annet enn tidligere praksiser. Mens det muntlige ifølge klasseromsforskningen har fungert som et lærings- og presentasjonsverktøy, viser mine undersøkelser at podkasting kan fungere som et lærings- og samtaleverktøy, hvor elevene blir utfordret til å dele tanker, utforske tekster sammen og aktivt forholde seg til det andre sier i et lengre tidsrom. Lærerne og elevene er positive til undervisnings- og vurderingsmetoden, samtidig som de ser et behov for mer eksplisitt fokus på de muntlige kompetansene i undervisning og veiledning av elevene i fremtiden. Erfaringer fra prosjektet viser at podkast-teknologien blant annet åpner for muligheten til å fange elevenes muntlighet, gi taletid til alle elever og gjennomføre en naturlig samtale uten å fysisk være sammen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleElevprodusert podkast som didaktisk verktøy i norsk muntlig: En singel case-studie om hvordan elevprodusert podkast ble brukt i undervisning, læring og vurdering i norsk muntlig på vg2 studiespesialiserendeen_US
dc.title.alternativeStudent produced podcast as a scaffolding tool for developing oral competencies: A single case study exploring the ways student podcasting contributed to the teaching, learning and assessment of oral language in three Norwegian high school classes.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal