Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRøren, Kari Anne Flem
dc.date.accessioned2021-08-03T11:41:19Z
dc.date.available2021-08-03T11:41:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2766028
dc.descriptionIKT i Læring Fakultet for lærarutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractTema for denne kvalitative kasusstudien er et utvalg lærerutdanneres refleksjoner og tilrettelegging for interaksjon og samhandling i nettbasert undervisning etter Korona-nedstengningen av campuser våren 2020 i den norske UH-sektoren1. Datainnsamlingen består av semistrukturerte intervjuer med et bekvemmelighetsutvalg bestående av tre lærerutdannere i pedagogikk ved en norsk UH-institusjon. Intervjuene er gjennomført i to runder, en på forsommeren 2020 og en ved årsskiftet 2020/2021. Funn fra studien viser at undervisernes refleksjoner rundt studentaktiv læring ikke alltid samsvarer med didaktiske valg som tas, og at informantene i stor grad har overført hvordan de underviser og tilrettelegger for studentaktivitet og interaksjon i campusundervisning til nettbasert format. Undervisningen består i hovedsak av ‘tradisjonelle’ plenumsøkter og innslag av gruppearbeid, og informantene gir uttrykk for at aktiviteten lavere når studentene ikke har etablert relasjoner seg imellom. Studien viser at utover bruk av faste gruppesammensetninger i noen emner, plasseres ansvaret for å etablere relasjoner hos studentene selv. Det ser ut til at det ligger et uforløst lærings-potensiale ved å legge bedre til rette for relasjonsbygging studentene imellom for å etablere et bedre læringsmiljø som oppmuntrer til interaksjon og samhandling. Studien gir også innsikt i hvordan underviserne selv foretrekker å lære, og her trekkes egne kollegafellesskap fram som en viktig læringsarena. Hovedfunnene indikerer at de relasjonelle aspektene er av stor betydning både for studenters og underviseres læring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleTilrettelegging for studentaktivitet og interaksjon i nettbasert undervisning :En kasusstudie av et utvalg lærerutdanneres erfaringer med Covid-19 omlegging av undervisningen_US
dc.title.alternativeFacilitation for student activity and interaction in online teaching A case study of a group of teacher educators’ experiences following the Covid-19 transition to online teachingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal