Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHundsnes, Rakel
dc.contributor.authorMinge, Sunniva
dc.date.accessioned2021-06-29T08:21:07Z
dc.date.available2021-06-29T08:21:07Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2761824
dc.descriptionMaster i Barnehagekunnskap, Fakultetet for lærerutdanning, kultur og idrett ved Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen Innleveringsdato 14.05.2021en_US
dc.description.abstractForeldresamarbeid er en stor del av barnehagens institusjonelle praksis. Gjennom studiet foreldresamarbeid og koronapandemi- seks barnehagelæreres opplevelser har vi fått et innblikk i hvordan barnehagelærere opplever samarbeidet med foresatte og hvordan de har opplevd å samarbeide under koronapandemien. For å få innsyn i temaet har vi arbeidet ut fra vårt forskningsspørsmål: «Hvordan opplever barnehagelærere samarbeidet med foresatte og hvordan opplever de det i en kontekst av koronapandemi?» Prosjektet er forankret i Marianne Hedegaards teori om barns utvikling og læring i institusjonell praksis. Hedegaard forklarer teorien gjennom en modell som vi har valgt å benytte oss av i tolkning og presentasjon av funn samt også som gjentagende begrepsapparat i drøfting. Gjennom Hedegaards tilnærming til institusjonell praksis og hvordan de ulike nivåene i modellen preger hverandre har vi sett på hvordan barnehagelærere opplever samarbeidet med foresatte i ulike aktivitetssammenhenger som hente- og bringesituasjon, informasjonsutveksling og kommunikasjonen mellom partene, og hvilke motiver som er sentrale for barnehagelærerne i samarbeidet med foresatte. Tidligere forskning har vist at foreldresamarbeid er en viktig del av barnehagens institusjonelle praksis. Gjennom å ha et nært og trygt samarbeid med foresatte kan barnehagen i større grad sikre gode rammer for barns utvikling og læring. Måten foresatte involveres og inkluderes i barnehagen kan gjenspeile deres engasjement som igjen kan ha positiv innvirkning på barnet og barnets utdanningsløp. Studien vår indikerer at barnehagelærerne opplever at samarbeidet med foresatte fungerer godt og at de har god dialog seg imellom. Pandemien som rammet hele samfunnet i mars 2020 har preget de forventningene og kravene som barnehagen står overfor og har ført med seg ulike endringer som førte til at barnehagene raskt måtte omorganisere sin praksis. En stor endring omhandler henting og levering som grunnet smittevern har måttet foregå på andre måter enn tidligere, og som er en sentral aktivitetssammenheng i presentasjon av funn og drøfting.en_US
dc.description.abstractAbstract Parent collaboration is a big part of the kindergartens institutional practice. Through the study Parent collaboration and the Corona pandemic – six kindergarten teachers experiences we have gained an insight in to how kindergarten teachers experience the collaboration with parents and how they have experienced cooperating during the corona pandemic. To gain this perspective, we have worked on the basis of the following research question: «How do kindergarten teachers experience collaboration with parents, and how do they experience it in the context of the corona pandemic?». The project is rooted in Marianne Hedegaards theory of children’s development and learning in institutional practice. Hedegaard explains the theory through a model that we have chosen to use in the interpretation and presentation of findings and also as a recurring conceptual apparatus in the discussion part. Through Hedegaard’s approach to institutional practice and how the different levels in the model influence each other, we have looked at how kindergarten teachers experience collaboration with parents in different activity settings such as pick-up and delivery situations, information exchange and communication between the kindergarten teachers and the parents, and which motives are central to kindergarten teachers in the collaboration with the children’s guardians. Previous research has shown that parental cooperation is an important part of the kindergartens institutional practice. By having a close and safe relation with the parents, the kindergarten can to a greater extent ensure a good framework for children’s development and learning. The way parents are involved and included in the kindergarten, can reflect their commitment, which in turn can have a positive impact on the child and the child’s educational course. Our study indicates that the kindergarten teachers experience that the collaboration with parents works well, and that they have a good dialogue with each other. The pandemic that hit the entire society in March 2020 has affected the expectations and demands that the kindergarten faces and has brought with it various changes that led to the kindergartens having to quickly reorganize their practice. A major change concerns pick-up and delivery situations which had to be modified, due to infection control, and this is a central activity setting in our presentation of findings and discussionen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleForeldresamarbeid og koronapandemi- seks barnehagelæreres opplevelseren_US
dc.title.alternativeParent collaboration and corona pandemic- Six kindergarten teacher’s experiences.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMBA516en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal