Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFrøland, Bjørg Irene
dc.date.accessioned2021-06-29T08:06:38Z
dc.date.available2021-06-29T08:06:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2761821
dc.descriptionMaster i læring og undervisning Høgskulen på Vestlandet avd. Sogndalen_US
dc.description.abstractOppgavens hensikt er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere forstår og selv tenker om elevenes deltakelse i faget. I læreplanens allmenne del og i skolen sentrale oppdrag er tilpasset opplæring og inkludering sentralt i undervisningen i kroppsøvingsfaget. For å handle og arbeide inkluderende er måten lærere forstår det de gjør viktig da forståelse og handling bør høre sammen. Oppgavens problemstilling lyder som følger: ”Hvilke forståelser har lærere i kroppsøving av elevers deltakelse i undervisning?”. Denne oppgaven blir kategorisert som grunnforskning da resultatene ikke er direkte overførbart til praksis, men fokuset er å øke bevisstheten rundt det aktuelle temaet. Siden formålet er å få et innblikk i kroppsøvingslærernes erfaringer og tanker rundt tema, er det benyttet en kvalitativ metodisk tilnærming. Empiri er skapt i intervjuer med seks kroppsøvingslærere på 1-7 trinn. Tre av lærerne anses som erfarne, mens de resterende tre anses som nyutdannede lærere. For å svare på problemstillingen ble det brukt en fenomenologisk forskningsmetode. Et fenomenologisk perspektiv er valgt for å få frem meningen og dybden i kroppsøvingslærernes erfaringer rundt tema. Resultatene viser at lærerne har ulike syn på elevenes deltakelse i faget. I informantenes utsagn kommer det frem at lærerne tenker at elevenes deltakelse avhenger av hvilke aktiviteter som blir praktisert i faget. Det som er avgjørende for hvordan elevene deltar er lærernes undervisning. For å fremme deltakelsen til elevene trakk lærerne frem bevisstheten av hvordan de grupperer elevene samt hvordan de organiserer undervisningen av aktivitetene. Når resultatene settes i sammenheng med kontekst og teori kommer det blant annet frem at kroppsøvingslærerne ser på elever som har blitt definert som ”ribbeveggsløpere” som fullverdige medlemmer av fellesskapet og at det er utfordrende for kroppsøvingslærerne å skille mellom hva som er tilpasset opplæring og hva/hvem som går under spesialundervisning i kroppsøvingsfaget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectdeltakelseen_US
dc.subjecttilpassa opplæringen_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.subjectkroppsøvingslærereen_US
dc.titleKroppsøvingslæreres forståelse av elevenes deltakelse i fageten_US
dc.title.alternativePE-teachers understanding of pupils´participation in classen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber80en_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal