dc.contributor.author | Frøland, Bjørg Irene | |
dc.date.accessioned | 2021-06-29T08:06:38Z | |
dc.date.available | 2021-06-29T08:06:38Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2761821 | |
dc.description | Master i læring og undervisning
Høgskulen på Vestlandet avd. Sogndal | en_US |
dc.description.abstract | Oppgavens hensikt er å undersøke hvordan kroppsøvingslærere forstår og selv tenker om elevenes deltakelse i faget. I læreplanens allmenne del og i skolen sentrale oppdrag er tilpasset opplæring og inkludering sentralt i undervisningen i kroppsøvingsfaget. For å handle og arbeide inkluderende er måten lærere forstår det de gjør viktig da forståelse og handling bør høre sammen. Oppgavens problemstilling lyder som følger: ”Hvilke forståelser har lærere i kroppsøving av elevers deltakelse i undervisning?”. Denne oppgaven blir kategorisert som grunnforskning da resultatene ikke er direkte overførbart til praksis, men fokuset er å øke bevisstheten rundt det aktuelle temaet. Siden formålet er å få et innblikk i kroppsøvingslærernes erfaringer og tanker rundt tema, er det benyttet en kvalitativ metodisk tilnærming. Empiri er skapt i intervjuer med seks kroppsøvingslærere på 1-7 trinn. Tre av lærerne anses som erfarne, mens de resterende tre anses som nyutdannede lærere. For å svare på problemstillingen ble det brukt en fenomenologisk forskningsmetode. Et fenomenologisk perspektiv er valgt for å få frem meningen og dybden i kroppsøvingslærernes erfaringer rundt tema. Resultatene viser at lærerne har ulike syn på elevenes deltakelse i faget. I informantenes utsagn kommer det frem at lærerne tenker at elevenes deltakelse avhenger av hvilke aktiviteter som blir praktisert i faget. Det som er avgjørende for hvordan elevene deltar er lærernes undervisning. For å fremme deltakelsen til elevene trakk lærerne frem bevisstheten av hvordan de grupperer elevene samt hvordan de organiserer undervisningen av aktivitetene. Når resultatene settes i sammenheng med kontekst og teori kommer det blant annet frem at kroppsøvingslærerne ser på elever som har blitt definert som ”ribbeveggsløpere” som fullverdige medlemmer av fellesskapet og at det er utfordrende for kroppsøvingslærerne å skille mellom hva som er tilpasset opplæring og hva/hvem som går under spesialundervisning i kroppsøvingsfaget. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Kroppsøving | en_US |
dc.subject | deltakelse | en_US |
dc.subject | tilpassa opplæring | en_US |
dc.subject | inkludering | en_US |
dc.subject | kroppsøvingslærere | en_US |
dc.title | Kroppsøvingslæreres forståelse av elevenes deltakelse i faget | en_US |
dc.title.alternative | PE-teachers understanding of pupils´participation in class | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 80 | en_US |
dc.description.localcode | MAS3-307 | en_US |