Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJenssen, Lea Lefdal
dc.date.accessioned2021-06-29T08:04:59Z
dc.date.available2021-06-29T08:04:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2761818
dc.descriptionMaster i Barnehagekunnskap, Fakultetet for lærerutdanning, kultur og idrett ved Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen Innleveringsdato 14.05.2021en_US
dc.description.abstractTittel: «Du må trø så varsomt»: en undersøkelse av barnehagelæreres refleksjoner om egen rolle i barnestyrt lek. Formål: Rammeplan for barnehagen er tydelig på at leken skal ha en sentral plass og lekens egenverdi skal anerkjennes. Personalet skal kunne inspirere, observere, støtte, delta og berike barns lek. Enkelte forskere mener at de voksne ikke skal blande seg inn i den «frie» leken til barna. Samtidig er det en mobbelov som sier noe om hva de voksne er pliktig til å følge med på. Dette gjør det interessant å undersøke personalets oppfatninger og vurderinger rundt når, hvordan, og hvorfor de skal forholde seg til barns lek. Formålet med denne studien er å skaffe ny kunnskap, som fagfeltet trenger, om barnehagelæreres forståelse av lek og økt innsikt i hvordan de forholder seg til leken og hvorfor. Problemstilling: Hvordan forstår barnehagelærere begrepet barnestyrt lek og hvordan forholder de seg til barnestyrt lek? Metode: Denne studien er basert på en kvalitativ forskningsmetode, der jeg har tatt i bruk et semistrukturert intervju med fem barnehagelærere i tre forskjellige barnehager. Fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming er lagt til grunn for å tolke resultatene i oppgaven. Databehandlingen er inspirert av en tematisert tilnærming for å få frem det viktigste i analysen. Funnene er deretter drøftet i lys av det teoretiske rammeverket. Sentrale funn: I studien kommer det frem at barnestyrt lek anses som en viktig arena for barn, der de får muligheten til å styre og utforme sin egen lek. Samtidig er det en arena der utvikling og læring skjer. Analysen viser at barnehagelærere har stor respekt for lekens egenverdi og det kan virker som de har et harmonisk syn på barnestyrt lek. Forskning avdekker at det finnes ekskludering blant barn i barnestyrt lek, og at dette kan være vanskelig å fange opp. Konklusjon: Informantene forklarer at det kan være utfordrende å vite når man skal velge å delta i barnestyrt lek og når man skal velge å la være. Det finnes ingen fasitsvar på dette, og de kunnskaper og erfaringer som barnehagelæreren har, er avgjørende for hvordan de tolker og handler i de ulike situasjonene. Det impliserer at mer kunnskap om barnestyrt lek og refleksjoner rundt valgsituasjoner kan være et viktig utviklingspunkt.en_US
dc.description.abstractAbstract Title: "You have to approach so carefully": a study of kindergarten teachers' reflections on their role in child-controlled play. Purpose: The framework plan for kindergarten states that play should be a key focus, and the inherent value of play should be acknowledged. The staff should be able to inspire, observe, support, participate in and enrich play on the children’s terms. Some researchers believe that adults should not interfere in the "free" play between children. At the same time, there is a bullying law that says something about what the adults are obliged to pay attention to. That makes this interesting to examine the staff's perceptions and assessments about when, how, and why they should relate to children's play. The purpose of this study is to acquire new knowledge, which the field needs, about kindergarten teachers' understanding of play and increased insight into how they relate to play and why. Thesis statement: How do kindergarten teachers understand the concept of child-controlled play, and how do they relate to child-controlled play? Method: This study is based on a qualitative research method, where I have used a semistructured interview with five kindergarten teachers in three different kindergartens. Phenomenological and hermeneutic approaches have been used to interpret the results of this thesis. The data processing is inspired by a themed approach to bring out the most important in the analysis. The findings then are discussed considering the theoretical framework. Key findings: The study shows that child-controlled play is considered an important arena for children, where they are given the opportunity to control and design their own play. At the same time, it is an arena where development and learning take place. The analysis shows that kindergarten teachers have great respect for the play’s value and it may seem that they have a harmonious view of child-controlled play.Research reveals that there is exclusion among children in child-controlled play, and that this can be difficult to capture. Conclusion: The informants explain that it can be challenging to know when to choose to participate in child-controlled play and when not. There is no definitive answer to this, and the knowledge and experience that the kindergarten teacher has are decisive for how they interpret and act in various situations. That implies that more knowledge about childcontrolled play and reflections on choice situations can be an essential development point.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Du må trø så varsomt»: en undersøkelse av barnehagelæreres refleksjoner om egen rolle i barnestyrt leken_US
dc.title.alternative"You have to approach so carefully": a study of kindergarten teachers' reflections on their role in childcontrolled playen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMBA516en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal