Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSvensen, Øyvind
dc.date.accessioned2021-06-28T13:07:55Z
dc.date.available2021-06-28T13:07:55Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2761695
dc.descriptionMaster i læring og undervisning Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) Studiested Sogndal Innleveringsdato: 14.05.2021en_US
dc.description.abstractDybdelæringsbegrepet har vært fremme i samfunnsdebatten siden 2014, og bruken har gitt ulik betydning. Dette kan skape vansker når dybdelæring skal forstås og operasjonaliseres i praksisfeltet. Denne oppgaven kan være til hjelp i diskusjonen om hvordan dybdelæring kan forstås, og hvordan profesjonsfellesskapet på den enkelte skole kan enes om hva som gir elevene dyp og varig læring.I denne masteroppgaven har jeg undersøkt intensjonen bak begrepet dybdelæring i ulike utdanningspolitiske dokument som danner grunnlaget for fagfornyelsen (LK 20). Dokumentene som er analysert er delutredningen og hovedutredningen til Ludvigsen-utvalget, NOU 2014: 7 og NOU 2015: 8 og Stortingsmelding (Meld. St. 28 (2015-2016)). Jeg har også studert hvordan dybdelæring brukes i utvalgte deler av fagfornyelsen (LK20). Gjennom analyser av dokumentene,fremtrer tydelig behovet for å ha en skole som forbereder barn og unge på å møte et samfunn som er i stadig utvikling. Dybdelæringsbegrepet relateres til et ønsket utdanningsscenario, der elevene er bevisst sin egen læring, og at det de lærer skal kunne brukes for å løse kjente og ukjente problem. Dybdelæringsbegrepets betydning forandrer seg i de ulike dokumentene fra å innebære store forandringer i dagens fagstruktur, til å få konsekvenser i de enkelte fagene. I fagfornyelsen (LK20) blir dybdelæringsbegrepet erstattet av kompetansebegrepet. For å forstå dybdelæringsbegrepet bedre har jeg også studert policydokumenter og litteratur som belyser begrepet. Sett fra ulike teoretiske perspektiv blir begrepet brukt ulikt, noe som utdypes i teoridelen. Det ser ut til at dybdelæring handler mer om å se sammenhenger enn å gi et enkelt svar.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFagfornyelsenen_US
dc.subjectdybdelæringen_US
dc.subjectoverflatelæringen_US
dc.subjectkompetanseen_US
dc.subjectLudvigsen-utvalgeten_US
dc.subjectutdanningspolitiske dokumenten_US
dc.titleDybdelæring : en dokumentanalyse av intensjonen bak den utstrakte bruken av begrepet dybdelæring i norske utdanningspolitiske dokumenteren_US
dc.title.alternativeDeep learning : A document analysis of the intention behind the extensive use of the concept of deep learning in Norwegian education policy documentsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber81en_US
dc.description.localcodeMAS3-307en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal