Show simple item record

dc.contributor.authorTimenes, Daniel
dc.date.accessioned2021-06-02T08:46:59Z
dc.date.available2021-06-02T08:46:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2757324
dc.descriptionHøgskulen på Vestlandet, Masteroppgave i brannsikkerheten_US
dc.description.abstractI Europa er det mer enn 15 000 km med tunnel [3], bare i Norge er det over 1100 veitunneler med samlet lengde over 800 km. Minst 530 av veitunnelene i Norge er lengre enn 500 m [4]. Dagens regelverk krever at alle tunneler lengre enn 1 km skal ha brannventilasjon med minimum lufthastighet 3 m/s [5]. Opprinnelig ble tunnelventilasjon implementert i tunneler for å håndtere avfallsgasser og støv, men i senere tid har dette blitt en av de viktigste tiltakene under brann i tunneler. Frem til dags dato er ingen personer i Norge registrert omkomne som følge av brann i tunnel ifølge Statens Vegvesen [6] [7]. Men det er et stort tema i fagmiljøet om at det ofte har vært tilfeldigheter som har ført til at personer overlever tunnelbrannhendelser. Om tilfeldighetene slår i motsatt retning, kan det oppstå tunnelbrann i Norge med alvorlige konsekvenser for liv og helse. Tall fra forsikringsbransjen viser at branntilløp inntreffer annenhver dag i vogntog på norske veier, og hver tredje dag i busser på svenske veier. Branner i slike kjøretøyer kan dermed forventes å fortsette i det norske veinettet, inklusivt i tunneler [8]. Videre angir tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap [9] at det har vært 124 branner i kjøretøy i norske tunneler fra og med primo 2016 til juni 2020. Det utgjør 2,34 branner per måned, eller i overkant av én brann annenhver uke i Norge (brann i kjøretøy inne i tunnel). 80% av tilfellene er brann i personbil og/eller lastebil. Langsgående ventilasjon drevet med røykvifter i tak med tunnelportaler som tilluft og røykavkast er den mest utbredte ventilasjonsmetoden i langsgående tunneler i Norge. Bakgrunnen er i hovedsakelig knyttet til kostnader, og at det er ikke ønskelig med vertikale sjakter med røykavkast i befolkede områder og/eller natur. Det er også svært ugunstig for tunneler plassert under høye fjell og undersjøiske tunneler for så og røykventileres via vertikale sjakter. I Norge i dag brukes blant annet ligninger for forflytning av masse i rør/tunnel for å dimensjonere brannventilasjonen i en kombinasjon med mye erfaring basert på brannøvelser og branntester. Denne oppgaven undersøker hvordan brannsimuleringer gjennomført i Fire Dynamics Simulation (FDS) [1] i kombinasjon med modelleringsprogrammet Pyrosim kan dokumentere nødvendig brannventilasjon i tunneler. Resultater fra gjennomførte brannsimuleringer som representerer scenariene brann i bil, buss og lastebil i 100- og 1000 m lang tunnel viser at det er mulig å dokumentere hvilken ventilasjonseffekt som er nødvendig for å tilrettelegge for brannvesenets slokkemannskap og innsats. I 100 m lang tunnel med én brannvifte må ventilasjonseffekten ved brann i bil, buss og lastebil være henholdsvis 17,5 m3/s, 27,5 m3/s og 35 m3/s basert på gjennomførte brannsimuleringer. I 1000 m lang tunnel med ti brannvifter jevnt fordelt må ventilasjonseffekten ved brann i bil, buss og lastebil være henholdsvis 10 m3/s, 15 m3/s og 15 m3/s for å tilrettelegge for brannvesenets innsats basert på gjennomførte brannsimuleringer. Brannøvelse i Mælefjelltunnelen viser hvordan brannventilasjon av tunnel fungerer i praksis. En brann ble tent på relativt sentralt i tunnelen som er i overkant av 9 km lang. Brannviftene klarte å føre røyken i én bestemt retning og dermed ivareta gode innsatsforhold til brannvesenet fra motsatt ende. I tillegg klarte brannventilasjonen ved å snu ventilasjonsretning å snu røykstrømmen i tunnelen. Brannsimuleringer gjennomført viser at simuleringer gir oversiktlige, mer informasjon og gir en større fleksibilitet og nøyaktighet sammenlignet med håndberegner som er enkle å ta i bruk, men gir grovere resultater og er mindre fleksible. Basert på oppgaven vil brannsimuleringene medføre en større sannsynlighet for riktig dimensjonering av brannventilasjon i tunnel.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDimensjonere røykventilasjon i tunnelen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeING5002Den_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal