Show simple item record

dc.contributor.authorMandelid, Tore Brekke
dc.contributor.authorStien, Sandra
dc.date.accessioned2021-02-19T10:26:29Z
dc.date.available2021-02-19T10:26:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2729162
dc.descriptionIdrett, fysisk aktivitet og helse Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 11. Desember 2020en_US
dc.description.abstractOppgavetittel: Lærerens perspektiv på fysisk aktiv læring - et kvalitativt intervju Forfatter: Sandra Stien og Tore Brekke Mandelid, Bachelor i Idrett, fysisk aktivitet og helse 2018-2021, Høgskulen på Vestlandet Problemstilling: “Hvordan oppfatter lærere sin egen kompetanse i forhold til å kunne implementere fysisk aktivitet inn i teorifag på skolen?” Bakgrunn: Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan faglærere i barneskolen oppfatter sin egen kompetanse til å bruke fysisk aktivitet inn i undervisningen. Metode: Kvalitativt studie- Individuelt semistrukturert intervju av 3 lærere Resultater/Diskusjon: Lærerne opplever at de har lav kompetanse innen bruk av fysisk aktiv læring, men ønsker å lære mer. Dette kan føre til at de blir utrygge på å gjennomføre det.. De opplever at de har en støttende skoleledelse når det gjelder å bruke fysisk aktivitet, men at manglende lærerdekning og økonomi, kombinert med for lite kompetanse og tid til å kunne planlegge og gjennomføre, danner en barriere for å kunne implementere fysisk aktiv læring. Lærerne opplever at fysisk aktivitet er en av flere gode metoder for å få utløp for energi samtidig som man lærer. Konklusjon: For lite kunnskap om hva fysisk aktiv læring innebærer kan for oss virke som den største barrieren for implementering. Lav kompetanse hos lærere kan føre til en mindre effektiv implementering i form av tidsbruk i både planlegging og gjennomføring. Covid-19 pandemien har gjort implementeringen enda mer utfordrende, da tidsbruk på håndvask og det å holde avstand har blitt en omfattende komponent i skolehverdagen. Kunnskapen bør komme gjennom økt fokus i utdanning og videreutdanning gjennom kurs. Videre forskning bør være en større kvantitativ undersøkelse for å danne et større helhetsbilde og kunne generalisere funnene. Samtidig bør det forskes mer på hvordan implementering av fysisk aktivitet i skolen kan effektiviseres.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLærerens perspektiv på fysisk aktiv læring: et kvalitativt intervjuen_US
dc.title.alternativeThe teacher´s perspective on physically active learning : A qualitative interviewen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber31en_US
dc.description.localcodeID3-302en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal