dc.contributor.author | Mandelid, Tore Brekke | |
dc.contributor.author | Stien, Sandra | |
dc.date.accessioned | 2021-02-19T10:26:29Z | |
dc.date.available | 2021-02-19T10:26:29Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2729162 | |
dc.description | Idrett, fysisk aktivitet og helse
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
11. Desember 2020 | en_US |
dc.description.abstract | Oppgavetittel: Lærerens perspektiv på fysisk aktiv læring - et kvalitativt intervju Forfatter: Sandra Stien og Tore Brekke Mandelid, Bachelor i Idrett, fysisk aktivitet og helse 2018-2021, Høgskulen på Vestlandet Problemstilling: “Hvordan oppfatter lærere sin egen kompetanse i forhold til å kunne implementere fysisk aktivitet inn i teorifag på skolen?” Bakgrunn: Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan faglærere i barneskolen oppfatter sin egen kompetanse til å bruke fysisk aktivitet inn i undervisningen. Metode: Kvalitativt studie- Individuelt semistrukturert intervju av 3 lærere Resultater/Diskusjon: Lærerne opplever at de har lav kompetanse innen bruk av fysisk aktiv læring, men ønsker å lære mer. Dette kan føre til at de blir utrygge på å gjennomføre det.. De opplever at de har en støttende skoleledelse når det gjelder å bruke fysisk aktivitet, men at manglende lærerdekning og økonomi, kombinert med for lite kompetanse og tid til å kunne planlegge og gjennomføre, danner en barriere for å kunne implementere fysisk aktiv læring. Lærerne opplever at fysisk aktivitet er en av flere gode metoder for å få utløp for energi samtidig som man lærer. Konklusjon: For lite kunnskap om hva fysisk aktiv læring innebærer kan for oss virke som den største barrieren for implementering. Lav kompetanse hos lærere kan føre til en mindre effektiv implementering i form av tidsbruk i både planlegging og gjennomføring. Covid-19 pandemien har gjort implementeringen enda mer utfordrende, da tidsbruk på håndvask og det å holde avstand har blitt en omfattende komponent i skolehverdagen. Kunnskapen bør komme gjennom økt fokus i utdanning og videreutdanning gjennom kurs. Videre forskning bør være en større kvantitativ undersøkelse for å danne et større helhetsbilde og kunne generalisere funnene. Samtidig bør det forskes mer på hvordan implementering av fysisk aktivitet i skolen kan effektiviseres. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Lærerens perspektiv på fysisk aktiv læring: et kvalitativt intervju | en_US |
dc.title.alternative | The teacher´s perspective on physically active learning : A qualitative interview | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 31 | en_US |
dc.description.localcode | ID3-302 | en_US |