Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMandelid, Tore Brekke
dc.contributor.authorStien, Sandra
dc.date.accessioned2021-02-19T10:26:29Z
dc.date.available2021-02-19T10:26:29Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2729162
dc.descriptionIdrett, fysisk aktivitet og helse Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett 11. Desember 2020en_US
dc.description.abstractOppgavetittel: Lærerens perspektiv på fysisk aktiv læring - et kvalitativt intervju Forfatter: Sandra Stien og Tore Brekke Mandelid, Bachelor i Idrett, fysisk aktivitet og helse 2018-2021, Høgskulen på Vestlandet Problemstilling: “Hvordan oppfatter lærere sin egen kompetanse i forhold til å kunne implementere fysisk aktivitet inn i teorifag på skolen?” Bakgrunn: Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan faglærere i barneskolen oppfatter sin egen kompetanse til å bruke fysisk aktivitet inn i undervisningen. Metode: Kvalitativt studie- Individuelt semistrukturert intervju av 3 lærere Resultater/Diskusjon: Lærerne opplever at de har lav kompetanse innen bruk av fysisk aktiv læring, men ønsker å lære mer. Dette kan føre til at de blir utrygge på å gjennomføre det.. De opplever at de har en støttende skoleledelse når det gjelder å bruke fysisk aktivitet, men at manglende lærerdekning og økonomi, kombinert med for lite kompetanse og tid til å kunne planlegge og gjennomføre, danner en barriere for å kunne implementere fysisk aktiv læring. Lærerne opplever at fysisk aktivitet er en av flere gode metoder for å få utløp for energi samtidig som man lærer. Konklusjon: For lite kunnskap om hva fysisk aktiv læring innebærer kan for oss virke som den største barrieren for implementering. Lav kompetanse hos lærere kan føre til en mindre effektiv implementering i form av tidsbruk i både planlegging og gjennomføring. Covid-19 pandemien har gjort implementeringen enda mer utfordrende, da tidsbruk på håndvask og det å holde avstand har blitt en omfattende komponent i skolehverdagen. Kunnskapen bør komme gjennom økt fokus i utdanning og videreutdanning gjennom kurs. Videre forskning bør være en større kvantitativ undersøkelse for å danne et større helhetsbilde og kunne generalisere funnene. Samtidig bør det forskes mer på hvordan implementering av fysisk aktivitet i skolen kan effektiviseres.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLærerens perspektiv på fysisk aktiv læring: et kvalitativt intervjuen_US
dc.title.alternativeThe teacher´s perspective on physically active learning : A qualitative interviewen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.source.pagenumber31en_US
dc.description.localcodeID3-302en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal