Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTandstad, Ingrid
dc.date.accessioned2020-12-22T08:15:09Z
dc.date.available2020-12-22T08:15:09Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2720691
dc.descriptionMaster i undervisningsvitenskap, fordypning i pedagogikk, campus Bergen 2020en_US
dc.description.abstractHer følger et kort sammendrag om undersøkelsen, metodevalget og funnene: Dette er en kvalitativ undersøkelse om hvordan innvandringskritisk retorikk i digitale medier påvirker kulturelt mangfoldige klasserom. For å svare på oppgavens problemstilling har jeg valgt å benytte meg av metodetriangulering. Metodene mine har vært to uker med etnografi-inspirert observasjon, ett kvalitativt dybdeintervju med én lærer og tre fokusgruppeintervjuer med noen lærerens elever. Etter at transkriberingen av funnene var ferdig, satt jeg igjen med følgende overskrifter: 1. Hvordan forholder elevene seg til teknologisk utstyr? 2. Kildevurdering, 3. Innvandringskritisk retorikk i digitale medier, 4. Uønskede konsekvenser for klassemiljøet, og 5. Viktigheten av gode rollemodeller Basert på funnene mine vil jeg konkludere med at innvandringskritisk retorikk i media, på grunn av elevenes tilstedeværelse i digitale medier, påvirker elevene på en rekke forskjellige måter. Mange av elevene jeg intervjuet har sosiale medier som YouTube, TikTok, Instagram og Facebook som sin primære kilde til nyhetsoppdateringer. Siden nyhetene elevene leser på disse plattformene er plassert der av deres personlige algoritmers fortolkning av dem som personer og deres interesser, får de ikke et nyansert bilde av samfunnet gjennom nyhetene de leser på disse plattformene. Mange lever, uten å være klar over det, i hvert sitt «ekkokammer». I dybdeintervjuet kom elevenes lærer med mange eksempler på hvordan disse ekkokamrene påvirker elevenes klassemiljø, med fokus på den innvandringskritiske retorikken flere av elevene eksponeres for. Observasjonene mine støtter også disse funnene. Læreren jeg intervjuet og observerte var spesielt bekymret for hvordan dette påvirker minoritetselevene sin følelser av tilhørighet til klassen, og alt dette kan medfølge.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSkole, mangfold og digitale medier: En kvalitativ undersøkelse om hvordan innvandringskritisk retorikk i digitale medier påvirker kulturelt mangfoldige klasseromen_US
dc.title.alternativeSchool, diversity and digital media: A qualitative study of how culturally diverse classrooms get influenced by critical immigration rhetoric in the digital mediaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber124en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal