Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSanden, Ailin
dc.date.accessioned2020-12-16T08:40:35Z
dc.date.available2020-12-16T08:40:35Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2719721
dc.descriptionMasteroppgave i Kreative fag og læringsprosesser, Høgskolen på Vestlandet campus, Storden_US
dc.description.abstractI denne studien gjøres det undersøkelser av ufaglærte musikklærere sin praksis i en grunnskole. Målet er ikke å fortelle hvordan musikkundervisningen bør være og hva den bør inneholde, men å belyse muligheten om å ta bevisste valg i musikkundervisning. I den norske grunnskolen blir ikke musikk, i likhet med andre praktiske og estetiske fag, likestilt med andre mer sentrale skolefag. I studien blir det derfor gjort rede for hvorfor andre fag har større prioritet enn musikkfaget og forslag om hvordan de praktiske og estetiske fagene kan styrkes i grunnskolen. Jeg har samlet data gjennom kvalitative forskningsintervju og gjennom ulike observasjoner. Empirien tolkes gjennom en hermeneutisk forståelse og har blitt drøftet opp mot teoretikere sine syn på skolen, musikken, eleven og læreren. Mine oppfatninger av intervjuene og observasjonene konstrueres og rekonstrueres hele tiden i arbeid med å analysere data og i eget arbeid i feltet. Dette arbeidet har resultert i ulike funn som kan bidra til å se på problemstillingen innenfra, i feltet der praksisen faktisk foregår. Funnene omhandler mangel på kompetanse hos læreren og konsekvenser av dette, skjevfordeling mellom de teoretiske og praktiske fagene og informantenes forhold til musikk som fag og på et generelt plan. Ut ifra dette kan studien gi innspill til utvikling av musikkundervisningen i grunnskolen og til hvordan det kan tilrettelegges for profesjonell musikkundervisning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleUfaglærte musikklærere i praksis: En kvalitativ studie av hvordan ufaglærte musikklærere arbeider med musikkundervisning og musikkaktiviteter på en grunnskoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMACREL-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal