dc.contributor.author | Sanden, Ailin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-16T08:40:35Z | |
dc.date.available | 2020-12-16T08:40:35Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2719721 | |
dc.description | Masteroppgave i Kreative fag og læringsprosesser,
Høgskolen på Vestlandet campus, Stord | en_US |
dc.description.abstract | I denne studien gjøres det undersøkelser av ufaglærte musikklærere sin praksis i en grunnskole. Målet er ikke å fortelle hvordan musikkundervisningen bør være og hva den bør inneholde, men å belyse muligheten om å ta bevisste valg i musikkundervisning. I den norske grunnskolen blir ikke musikk, i likhet med andre praktiske og estetiske fag, likestilt med andre mer sentrale skolefag. I studien blir det derfor gjort rede for hvorfor andre fag har større prioritet enn musikkfaget og forslag om hvordan de praktiske og estetiske fagene kan styrkes i grunnskolen. Jeg har samlet data gjennom kvalitative forskningsintervju og gjennom ulike observasjoner. Empirien tolkes gjennom en hermeneutisk forståelse og har blitt drøftet opp mot teoretikere sine syn på skolen, musikken, eleven og læreren. Mine oppfatninger av intervjuene og observasjonene konstrueres og rekonstrueres hele tiden i arbeid med å analysere data og i eget arbeid i feltet. Dette arbeidet har resultert i ulike funn som kan bidra til å se på problemstillingen innenfra, i feltet der praksisen faktisk foregår. Funnene omhandler mangel på kompetanse hos læreren og konsekvenser av dette, skjevfordeling mellom de teoretiske og praktiske fagene og informantenes forhold til musikk som fag og på et generelt plan. Ut ifra dette kan studien gi innspill til utvikling av musikkundervisningen i grunnskolen og til hvordan det kan tilrettelegges for profesjonell musikkundervisning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Ufaglærte musikklærere i praksis: En kvalitativ studie av hvordan ufaglærte musikklærere arbeider med musikkundervisning og musikkaktiviteter på en grunnskole | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MACREL-OPG | en_US |