Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJørgensen, Erik Lothe
dc.date.accessioned2020-12-16T08:36:42Z
dc.date.available2020-12-16T08:36:42Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2719720
dc.description.abstractI denne masteravhandlingen har jeg forsket på hvordan musikkfaget har utviklet seg fra L97 læreplanen fra 1997, og frem til fagfornyelsen som kommer til høstsemesteret i 2020. Jeg har også undersøkt hva lærere mener om fagfornyelsen som de skal bruke som læreplan når den implementeres. I analysen ser jeg på trekk ved de overordnede delene, og de individuelle musikkfag beskrivelsene i de nasjonale læreplanene, for å se etter tegn til utvikling både i faget og i læreplanene. For informasjon om læreplanene L97, K06 og fagfornyelsen har jeg benyttet meg av de faktiske læreplanene for å hente informasjon om hvordan musikkfaget har vært, er og kan bli i fremtiden. Jeg har undersøkt hvordan de forskjellige læreplanene L97, K06 og fagfornyelsen tolker begrepet «kreativitet», i lys av hva de forskjellige læreplanene mener at musikkfaget kan bidra til arbeid med elevenes kreativitet og skapende evner. Jeg har også undersøkt hva lærere mener om endringene som kommer med fagfornyelsen. Jeg har tatt i bruk semistrukturerte intervjuer med et lite utvalg lærere for å finne ut hva de tenker om endringene som skal skje i deres arbeidshverdag. Funnene fra analysen og undersøkelsen viser hvordan musikkfagets rolle og innhold har utviklet seg over tid, hvordan kreativitetsbegrepet blir tolket i de tre siste læreplanene, og hva et utvalg lærere mener om endringer som kommer med fagfornyelsen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleMusikkfaget: L97 - Fagfornyelsenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMACREL-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal