dc.contributor.author | Sørensen, Rusminah | |
dc.date.accessioned | 2020-11-12T14:04:13Z | |
dc.date.available | 2020-11-12T14:04:13Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2687654 | |
dc.description.abstract | Masteropppgavens hovedfokus er å utforske fortellinger om migrasjon, identitet og maktrelasjoner i tre utvalgte bildebøker med temaet, immigrasjon: «The Name Jar» av Yangsook Choi, «Ali’s Story: A real-life account of his journey from Afghanistan» av Salvador Maldonado og Andy Glynne, og «The Journey» av Francesca Sanna, for å kunne fostre interkulturell kompetanse i engelsk språkinnlæring. En kvalitativ kritisk innholdsanalyse (content analysis) ble tatt i bruk. Det analytiske rammeverket for verbaltekst tok i bruk fortellende elementer av fortellerteori i barnelitteraturen, mens visuell bildeanalyse ble utført i form av systemic functional semiotics (SFS) og ikonotekstanalyse.
Resultater viser at de nevnte bildebøkene har stort potensiale til å utvikle interkulturell kompetanse innen engelsk språkinnlæring fordi de åpner opp for muligheter til å lære om kompleksiteten av migrasjon, identitet og maktrelasjoner. Disse elementene er essensielle å utforske for å kunne skape ærbødige, mangfoldige klasserom, og for å kunne omfavne ulikhet i flerspråklige norske klasserom, og særlig med tanke på engelskfaget. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Picturebooks | en_US |
dc.subject | intercultural competence | en_US |
dc.subject | migration | en_US |
dc.subject | identity | en_US |
dc.subject | power relations | en_US |
dc.subject | qualitative critical content analysis | en_US |
dc.subject | semiotics | en_US |
dc.title | Fostering Intercultural Competence through Picturebooks: Exploring Narratives of Migration, Identity and Power Relations | en_US |
dc.title.alternative | Flerkulturell oppdragelse ved bruk av bildebøker: utforskende fortellinger om migrasjon, identitet og maktrelasjoner | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.source.pagenumber | 98 | en_US |
dc.description.localcode | M120UND509 | en_US |