Show simple item record

dc.contributor.authorMathisen, Charlotte Lie
dc.date.accessioned2020-11-12T14:00:51Z
dc.date.available2020-11-12T14:00:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2687651
dc.description.abstractI forskningsprosjektet har fokuset vært å sammenligne adverbialplassering i norske og engelske elevtekster, skrevet av elever i en 7. klasse på en norsk barneskole. Hovedfokuset var på hvor elevene plasserer adverbialer og om det var mulig å oppdage tegn på overføring av norske strategier vedrørende adverbialplassering når det gjaldt elevenes engelske L2-skriving. For å besvare dette, ble følgende problemstilling tatt i bruk: 1) Er det forskjeller i bruk av adverbialer, særlig med tanke på plassering, når elever i en 7. klasse skriver L1 norske og L2 engelske tekster? For å besvare denne problemstillingen, valgte jeg fem delspørsmål: a) er det forskjell på antall adverbialer i norske og engelske elevtekster, b) er det forskjell på antall adverbialplasseringer i norske og engelske elevtekster, c) er det forskjeller på antall adverbialtyper i norske og engelske elevtekster, d) er det sammenheng mellom adverbialtyper og plassering i norske og engelske elevtekster, og e) er det indikasjoner på norsk L1 påvirkning vedrørende adverbialplassering i elevenes engelske tekster. For å identifisere tverrspråklig påvirkning, ble Jarvis’ metode og de tre bevisene, intragroup homogeneity, crosslinguistic congruity og intergroup heterogeneity, tatt i bruk. Metoden som ble brukt hadde en kvantitativ tilnærming av tekstanalyse i form av en innholdsanalyse. For å få innsyn i elevenes L1 og eventuell annen språklig innflytelse, ble spørreundersøkelse benyttet. For å identifisere tverrspråklig påvirkning, ble Jarvis’ metode og de tre bevisene, intragroup homogeneity, crosslinguistic congruity og intergroup heterogeneity, tatt i bruk. I forskningsprosjektet ble det avdekket funn om elevers læring av et andrespråk, og at det til en viss grad kunne vise seg å være funn av overføring fra elevenes L1 når de skrev tekster på deres L2-språk.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleA comparison of Norwegian learners' adverbial placement in English and Norwegian written textsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber95en_US
dc.description.localcodeM120UND509en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal