Kunstnerbesøk, relasjon og samarbeid: Produksjonsnotat fra innovasjonsprosjektet «Skole og konsert – fra formidling til dialog (DiSko)»
Working paper
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684665Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- HVL-Notat [31]
Sammendrag
Gjennom forskningsprosjektet «Skole og konsert – fra formidling til dialog» (DiSko) arbeider deltakerne med hvordan en kan produsere og distribuere konserter og annen kunst for elever i skolen, på en slik måte at det kan oppstå eierskap hos alle grupper av deltakere. Dette innovasjonsprosjektet har blant annet som utgangspunkt at eierskap oppstår gjennom likeverdige relasjoner. På denne bakgrunnen initierer DiSko-prosjektet praktiske innovasjonsprosesser knyttet til konsertproduksjon og musikkmøter mellom lærere, elever og kunstnere. Prosjektet pågår i perioden fra 2017 og ut 2020. Vi har til sammen utforsket aktivitet på åtte skoler og med åtte forskjellige musikergrupper. Dette notatet inngår i en serie utgivelser fra prosjektet og omhandler aktivitet på de fire skolene i prosjektets avsluttende syklus. Prosjektets metode er Educational
Design Research, en type utprøvende innovasjonsforskning. Prosjektet er finansiert av Norges Forskningsråd. Prosjekteier er Kulturtanken. HVL ved Center for Creativities, Art and Science in Education (CASE) har forskningsansvaret
Beskrivelse
Skriftserien ved Høgskulen på Vestlandet, HVL-notat