Lederstiler : lederes forståelse og bruk
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2680862Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema: I denne oppgaven tar jeg for meg begreptet lederstiler. Jeg retter søkelyset på ledere i
skolen og hvilke lederstiler de benytter seg av i ulike situasjoner, og hvordan de er bevisst sin
bruk av lederstiler i ulike situasjoner.
Mål: Skoleledere har de siste årene opplevd en endring i forventninger til dem og krav til
etterlevelse. Noen ansvarsområder, som personalledelse og pedagogisk- og faglig ansvar, har
blitt overført fra rektor til avdelingsledere. Noe som har gitt en anerkjennelse til
avdelingsledere som ledere sammen med rektor. Lederansvaret har økt i takt med at forskning
peker på betydningen ledelse har for elevenes læring. Dette byr på både muligheter og nye
utfordringer. Økt søkelys på ledelse gjør at hvordan lederne utøver sin ledelse blir viktigere. I
denne studien undersøkes det hvordan ledere utøver og forstår sin ledelse, og hvordan deres
lederstiler kommer til uttrykk i deres mulighetsrom.
Design: Denne undersøkelsen baserer seg på kvalitative, semi-strukturerte intervjuer av seks
skoleledere på ungdomstrinnet i Bergen Kommune, hvorav tre er rektorer og tre er
avdelingsledere.
Resultater: Analysen av intervjuene indikerer at ledernes mulighetsrom er kategorisert
innenfor fire faktorer som påvirker hverandre: kunnskap, bevissthet, utøvelse og relasjoner.
Forbindelsene mellom faktorene ser ut til å spille inn på dere håndtering av ulike situasjoner
og de relasjonelle forhold de har til elever, ansatte og andre tilknyttet skolen. Dette sier noe
om hvilke lederstiler de velger, bevisst og ubevisst, å benytte seg av når de står i ulike daglige
gjøremål. Dette får innvirkning på hvordan de løser situasjoner som er planlagt og som
oppstår uforberedt. Ulik teori om lederstiler og lederadferd er å finne igjen hos ledern
Beskrivelse
Masterstudium i organisasjon og ledelse, helse- og veferdsledelse og
utdanningsledelse
Fakultetet for økonomi og sammfunnsvitenskap
Institutt for samfunnsvitenskap
Høgskolen på Vestlandet
21.02.2020