Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAlsos, Tone
dc.date.accessioned2020-10-02T09:16:18Z
dc.date.available2020-10-02T09:16:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2680862
dc.descriptionMasterstudium i organisasjon og ledelse, helse- og veferdsledelse og utdanningsledelse Fakultetet for økonomi og sammfunnsvitenskap Institutt for samfunnsvitenskap Høgskolen på Vestlandet 21.02.2020en_US
dc.description.abstractTema: I denne oppgaven tar jeg for meg begreptet lederstiler. Jeg retter søkelyset på ledere i skolen og hvilke lederstiler de benytter seg av i ulike situasjoner, og hvordan de er bevisst sin bruk av lederstiler i ulike situasjoner. Mål: Skoleledere har de siste årene opplevd en endring i forventninger til dem og krav til etterlevelse. Noen ansvarsområder, som personalledelse og pedagogisk- og faglig ansvar, har blitt overført fra rektor til avdelingsledere. Noe som har gitt en anerkjennelse til avdelingsledere som ledere sammen med rektor. Lederansvaret har økt i takt med at forskning peker på betydningen ledelse har for elevenes læring. Dette byr på både muligheter og nye utfordringer. Økt søkelys på ledelse gjør at hvordan lederne utøver sin ledelse blir viktigere. I denne studien undersøkes det hvordan ledere utøver og forstår sin ledelse, og hvordan deres lederstiler kommer til uttrykk i deres mulighetsrom. Design: Denne undersøkelsen baserer seg på kvalitative, semi-strukturerte intervjuer av seks skoleledere på ungdomstrinnet i Bergen Kommune, hvorav tre er rektorer og tre er avdelingsledere. Resultater: Analysen av intervjuene indikerer at ledernes mulighetsrom er kategorisert innenfor fire faktorer som påvirker hverandre: kunnskap, bevissthet, utøvelse og relasjoner. Forbindelsene mellom faktorene ser ut til å spille inn på dere håndtering av ulike situasjoner og de relasjonelle forhold de har til elever, ansatte og andre tilknyttet skolen. Dette sier noe om hvilke lederstiler de velger, bevisst og ubevisst, å benytte seg av når de står i ulike daglige gjøremål. Dette får innvirkning på hvordan de løser situasjoner som er planlagt og som oppstår uforberedt. Ulik teori om lederstiler og lederadferd er å finne igjen hos ledernen_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLederstiler : lederes forståelse og bruken_US
dc.title.alternativeLeadership styles : leaders understanding and useen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber79en_US
dc.description.localcodeMR691en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal