Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKolseth, Marius Kvinge
dc.date.accessioned2020-09-28T08:56:54Z
dc.date.available2020-09-28T08:56:54Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679892
dc.descriptionMIDR506 - Master i idrettsvitenskap Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthald og naturfag Innleveringsdato: 28.05.2020en_US
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan forsvarsspillere i en norsk toppfotballklubb kan utvikle spillkompetanse ved hjelp av video. Fotballfeltet er i stadig utvikling og toppfotballklubbene har stort støtteapparat og digitale verktøy er viktig (Carling, 2016, s. 549; Carling & Court, 2013, s. 175; Memmert & Rein, 2018, s. 65). Fordi spillerperspektivet er lite undersøkt ble det mine informanter. For å avgrense undersøkelsens nedslagsfelt, ble forsvarsspillere mine informanter. Det er deres opplevelse av videobruk undersøkelsen dreier seg om. Hvordan forsvarsspillere kan utvikle spillkompetanse ble det diskutert i lys begreper og teorier om refleksjon og praksisfellesskap. Jeg valgte å se på både individuelle og relasjonelle dimensjoner ved spillkompetanse (Ronglan, 2008, s. 73). For å svare på problemstillingen benyttet jeg kvalitativ metode i form av individuelle intervju, og ett fokusgruppeintervju. De individuelle intervjuene ønsket å belyse forsvarsspillernes individuelle opplevelse. Fokusgruppeintervjuet bygget på de individuelle intervjuene for å undersøke like og ulike oppfatninger om videobruk, og hvordan spillere og lagdelen kunne utvikle spillkompetanse i roller og som lagdel. Det empiriske materialet er innhentet fra fem forsvarsspillere i en norsk toppfotballklubb. I resultatdelen ble det laget seks overordnede tema: Individuell refleksjon, relasjonell utvikling, ytre innflytelser, motstander, utfordringer ved videobruk og positive aspekt ved videobruk. Forsvarsspillerne utrykket forskjellige fokusområder i videobruk, og ulik grad av engasjement til verktøyet. Funnene viser at forsvarsspillere ønsker at lagdelen skal være hovedfokuset ved videobruk. Slik kan de jobbe individuelt utfra lagdelens retningslinjer. Forsvarsspillerne opplever at video er prestasjonsfremmende, men mener også at det ikke kan erstatte pressede og stressende handlinger i kamp da video skjer utenfor banen. I diskusjonen har det kommet frem at å få retningslinjer av trener for hvordan spillet skal være skaper felles virksomhet. Det legger grunnlaget for hvordan forsvarsspillerne skal samhandle i spillsituasjoner, og slik kan en tilrettelegge for hvordan video skal brukes for utvikling av spillkompetanse. Det kan skape enigheter, og forsvarsspillerne kan oppleve forutsigbarhet i videobruk for å utvikle spillkompetanse både som enkeltspiller og lagdel. Dermed vil spillkompetanse være avhengig av både individuelle og relasjonelle dimensjoner.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectFotballen_US
dc.subjectvideoen_US
dc.subjectspillerperspektiven_US
dc.subjectspillkompetanseen_US
dc.subjectrefleksjonen_US
dc.subjectpraksisfellesskapen_US
dc.subjectforsvarsspillereen_US
dc.titleHvordan opplever forsvarsspillere i en norsk toppfotballklubb videobruk for å utvikle spillkompetanse?en_US
dc.title.alternativeHow do defenders in a Norwegian professional football club experience the use of video to develop game competence?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber117en_US
dc.description.localcodeMIDR506en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal